اندازه‌گیری محیطی صدا، ترسیم نقشه صوتی و وزن‌دهی اقدامات کنترل مهندسی صدا با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در ایستگاه های تقلیل فشار گاز (CGS)

سجاد زارع ℗, عبدالرسول رحمانی, جواد کروژده, رضا اسمعیلی ©, مسعود حاج‌غنی, روح‌الله رستمی

اندازه‌گیری محیطی صدا، ترسیم نقشه صوتی و وزن‌دهی اقدامات کنترل مهندسی صدا با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در ایستگاه های تقلیل فشار گاز (CGS)

کد: G-51946

نویسندگان: سجاد زارع ℗, عبدالرسول رحمانی, جواد کروژده, رضا اسمعیلی ©, مسعود حاج‌غنی, روح‌الله رستمی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

آلودگى صدا یکى از مهمترین عوامل فیزیکى زیان آور در محیط‌های شغلی و صنعتی محسوب می شود. به دلیل هزینه‌های زیاد ناشی از مواجهه با صدای بیش از حد مجاز، ارزیابی مداوم صدا، ارائه و پیاده سازی طرح‌های کنترل صدا متناسب با این ارزیابی‌ها از الزامات محیط‌های شغلی می‌باشد. بنابراین هدف از مطالعه حاضر اندازه‌گیری محیطی صدا، ترسیم نقشه‌های صوتی و اولویت بندی اقدامات کنترل مهندسی صدا با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی می‌باشد.

روش کار

این مطالعه توصیفی - تحلیلی با هدف ارزیابی صدای شغلی و ارائه طرح کنترلی در ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز در شهر کرمان در سال 1401 انجام شده است. مطالعه حاضر در دو فاز انجام گردید. در فاز اول، که به منظور اندازه گیری و ارزیابی صدا انجام شد، 6 ایستگاه CGS مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین در این فاز، نقشه‌های صوتی ایستگاه‌های CGS با استفاده از نرم‌افزار Surfer ترسیم شدند. در نهایت در فاز دوم، با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) اولویت‌بندی اقدمات کنترلی انجام شد. در نهایت 4 معیار و 10 اقدام کنترل مهندسی صدا شناسایی و معرفی شدند. معیارهای مورد استفاده برای ارزیابی اقدامات کنترل مهندسی صدا شامل کارایی، عدم تداخل در فرآیند، هزینه و قابلیت اجرایی بودند. همچنین در این مطالعه اقدامات کنترل مهندسی صدا نظیر استفاده از شیر ball valve در پایین دست رگولاتور، استفاده از blind T بجای زانویی 90 درجه در هدرها، استفاده از پوشش آکوستیکی روی خطوط ایستگاه، استفاده از رگولاتور سایلنسردار و ... برای کنترل صدای ایستگاه‌های CGS معرفی شدند.

یافته‌ها

نتایج فاز اول نشان داد به طور کلی تراز فشار صوت ایستگاه ها بین 76 تا 98 دسی بل متغییر بود و همچنین در ایستگاه های مورد مطالعه بیشتر ایستگاه ها دارای صدای بالاتر از 85 دسی بل (منطقه‌ی خطر) بودند. علاوه بر ین در بین ایستگاه‌های مورد مطالعه ایستگاه 5 بدترین وضعیت را از نظر تراز فشار صوت تولید شده داشت. طبق نتایج فازدوم، از بین 4 معیار مورد ارزیابی، معیار قابلیت اجرایی با وزن 0.587 دارای بالاترین رتبه و معیار هزینه با وزن 0.052 دارای کمترین تاثیر در انتخاب اقدامات کنترلی بودند. نتایج اولویت بندی اقدامات کنترلی نشان داد که استفاده از رگولاتور سایلنسر دار با وزن 0.223 دارای بیشترین وزن و افزایش ضخامت لوله با وزن 0.023 دارای پایین ترین اولویت در بین اقدامات کنترلی مورد مطالعه بودند.

نتیجه‌گیری

بر طبق نتایج استفاد از روش‌های کنترل مهندسی نظیر کاربرد رگولاتور سایلنسردار بهترین روش در کنترل صدای ایستگاه‌های CGS می‌باشد. همچنین می‌توان بیان نمود AHP یک روش کاربردی برای اولویت بندی اقدامات جهت تصمیم¬گیری صحیح است. نتایج این روش می‌تواند به مدیران و متخصصین ایمنی و بهداشت در انتخاب دقیق‌تر اقدامات کنترلی مهندسی صدا بسیار کمک کند.

کلمات کليدی

کنترل مهندسی صدا، تراز فشار صوت، روش تحلیل سلسله مراتبی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.