اولویت بندی راهکارهای های کنترل صدا برای کاهش صدای بیمارستان

میلاد عباسی, روح الله فلاح, احمد مهری, مریم رفیعی, طاهره اسکندری © ℗

اولویت بندی راهکارهای های کنترل صدا برای کاهش صدای بیمارستان

کد: G-46173

نویسندگان: میلاد عباسی, روح الله فلاح, احمد مهری, مریم رفیعی, طاهره اسکندری © ℗

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

با توجه به وجود منابع مختلف سر و صدا در داخل و خارج از بیمارستان، راهبردهای کنترل صدای متفاوتی برای کاهش تراز مواجهه پرسنل مراقبت های بهداشتی و بیماران اتخاذ شده است. اگرچه راهبردهای کاهش صدای زیادی وجود دارد، اما کاربرد و اثربخشی این استراتژی ها به دلیل پیچیدگی شرایط بیمارستانی تا حدودی بحث برانگیز است. لذا این مطالعه با هدف اولویت بندی راهکارهای کنترلی برای کاهش صدای بیمارستانی انجام شده است.

روش کار

این پژوهش در سه مرحله انجام شد. در مرحله اول، برای شناسایی و طبقه‌بندی منابع صدا در بیمارستان‌ها، مرور ادبیات در پایگاه های Scopus®، ProQest، PubMed، Google Scholar Embase™ و Web of Science™ انجام گردید. منابع شناسایی شده به کارکنان شاغل در بیمارستان تحت مطالعه ارائه گردید و از آنها خواسته شد تا رایج ترین منابع صدا در محل کار خود را انتخاب کنند. این نتایج به منظور درک بهتر از وضعیت فعلی آلودگی صوتی بیمارستان به پنل متخصص ارائه گردید. در مرحله دوم، همراه با مرور مطالعاتی، مصاحبه های متعددی با متخصصان در زمینه مهندسی کنترل صدا، آموزش و ارتقای سلامت، بهداشت حرفه ای، و مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست انجام گردید تا تمامی راهکارهای احتمالی برای کاهش صدای بیمارستان و بهترین معیارها برای انتخاب راهکارهای کنترلی شناسایی شود. در مرحله سوم، از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) و تکنیک فازی اولویت بندی بر اساس شباهت به راه حل ایده آل (Fuzzy TOPSIS) بترتیب برای وزن دهی معیارها و اولویت بندی روش های کنترل صدا در بیمارستان ها استفاده شد.

یافته‌ها

نتایج نشان داد که منابع صوتی بیرونی و صدای ناشی از فعالیت‌های انسانی به عنوان اولین و دومین منابع صدای بیمارستانی شناسایی شدند. همچنین صدای تولیدی تجهیزات تشخیصی و درمانی و سر و صدای تولیدی تاسیسات داخلی به عنوان سومین و چهارمین منبع آلاینده تعیین گردید. بطور کلی 9 معیار و همچنین 22 راهکار برای اولویت بندی بهترین راهکارهای کنترل سر و صدای بیمارستان انتخاب شد. راهکارهای انتخابی به سه دسته کلی کنترل های مهندسی، کنترل های اداری و PPE طبقه بندی شدند. بر اساس پاسخ دریافتی از خبرگان، کنترل های مهندسی مانند جایگزینی تجهیزات پر سر و صدا (854/0)، استفاده از محفظه های آکوستیک (826/0)، استفاده از پنجره های دوجداره (826/0) و عایق کاری دیوارها، درها و پنجره ها (813/0) به ترتیب اولویت اول تا سوم کاهش صدای بیمارستان بودند. علاوه بر این، استفاده از PPE مانند ایرماف (596/0)، ایرپلاگ (369/0) و لباس و کفش بدون صدا (348/0) به عنوان آخرین راهکارهای کنترلی انتخاب شدند.

نتیجه‌گیری

در این پژوهش از روش‌های تصمیم‌گیری چند معیاره (MCDM) شامل AHP و TOPSIS و روش‌های فازی بترتنیب برای تعیین اهمیت نسبی هر راهکار براساس مقایسات زوجی و رفع ابهام نظرات کارشناسان استفاده شده است. نتایج نشان داد که کنترل های مهندسی با وزن نرمال شده 421/0 به عنوان مهمترین روش برای کاهش صدای بیمارستان تعیین شدند. علاوه بر این، کنترل های اداری و PPE در رتبه بعدی قرار گرفتند.

کلمات کليدی

آلودگی صوتی، سر و صدای بیمارستان، کاهش صدا، استراتژی های

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.