کاربرد مطالعه خطر و عملیات (HAZOP) در ارزیابی خطرات فرآیندی مخازن ذخیره متانول

فریدون لعل ℗, روح الله فلاح مدواری ©

کاربرد مطالعه خطر و عملیات (HAZOP) در ارزیابی خطرات فرآیندی مخازن ذخیره متانول

کد: G-10496

نویسندگان: فریدون لعل ℗, روح الله فلاح مدواری ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

یکی از مهم¬ترین مراحل در ارزیابی و مدیریت ریسک واحدهای فرآیندی، شناسایی مخاطرات احتمالی موجود در آن است که روز¬به¬روز با-توجه به پیشرفت صنایع و تکنولوژی بر اهمیت آن افزوده شده و حجم فعالیت¬های مربوط به آن افزایش می¬یابد. در¬واقع اگر مخاطرات به درستی تشخیص داده نشوند، مقدمات لازم برای ارزیابی ریسکی مطلوب فراهم نخواهد شد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی انحرافات احتمالی در مخازن ذخیره متانول با HAZOP انسانی و فرآیندی انجام شد.

روش کار

جهت انجام این مطالعه کیفی؛ کلیه پارامترهای عملیاتی سیستم، تجهیزات و شرح فرآیندها به¬دقت مورد بررسی قرار گرفت. برای شناخت بهتر فرآیند، نقشه¬های عملیاتی شامل P&ID و PFD ، چیدمان، خواص فیزیکی و شیمیایی، سمیت، اشتعال¬زایی و دیگر خصوصیات مواد به دقت مورد بررسی قرار گرفت. بازدیدهای میدانی انجام و تیم¬های فنی، مهندسی در محل پتروشیمی تشکیل شد و در مورد علل شکست احتمالی جهت شناخت فرآیندها بحث گردید. پس از مطالعه دقیق نقشه¬های فرآیندی، با کلیه مهندسین و کارشناسان واحدهای مختلف فرآیندی (شامل HSE، اتاق کنترل، بازرسی برق، سیویل، NDT، تعمیرات و نگهداری، ابزار دقیق، آزمایشگاه، مکانیک و...) مصاحبه انجام شد و علل شکست و انحرافات احتمالی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین حوادث و علل احتمالی آن در تحقیقات مشابه مورد بررسی قرار گرفت. پس از بررسی فرآیند و همچنین مطالعه حوادث به¬وقوع پیوسته، از روش HAZOP برای شناسایی انحرافات سیستم استفاده گردید. جهت اعتبارسنجی مجدد، نتایج در جلسات فنی، مهندسی HAZOP ارائه و نقایص احتمالی برطرف گردید.

یافته‌ها

گره مطالعه، مخزن ذخیره متانول در یک صنعت پتروشیمی بود. نتایج نشان از 18 انحراف فرآیندی و انسانی احتمالی در گره مورد مطالعه شامل افزایش یا کاهش فشار در لاین ها و مخزن، عدم یا جریان کمتر متانول خالص برای صادرات، پر شدن بیش از حد، کاهش سطح متانول، تجمع الکتریسیته ساکن، از کار انداختن آلارم، برخورد وسایل نقلیه با مخازن و لاین¬های ورودی و خروجی و ... بود. سپس علل و پیامدهای احتمالی که عمدتا آتش سوزی، انفجار، نشت، دموراژ و ... مورد بررسی قرار گرفت. مرحله بعدی بررسی حفاظ های موجود و کفایت آنها از قبیل ضخامت سنجی به¬وسیله تست MFL و تست¬های وکیوم و PT ، رنگ¬آمیزی و لکه¬گیری، سیستم دیلاژ و فوم، مانیتورهای حریق، انواع آلارم ها و ... بود. در نهایت توصیه های لازم جهت درنظر گرفتن لایه های متعدد ایمنی شامل طراحی دو ردیف رینگ در سقف مخازن جهت کولینگ بهتر، TSV، استفاده از تجهیزات نشت¬یابی با دقت بالاتر، پیاده سازی مستمر برنامه LDAR و PSM و ... ارائه شد.

نتیجه‌گیری

نتایج نشان داد که بر اساس این روش انحرافات فرآیندی، انسانی و سازمانی، مدیریتی به¬صورت جامع شناسایی شد که این رویکرد می تواند در مراحل بعدی مطالعات ارزیابی ریسک به شناسایی انحرافات و شکست های سیستم ها مورد استفاده قرار گیرد. در این روش علل احتمالی این انحرافات، پیامدهای ممکن، سیستم¬های ایمنی موجود مورد بررسی و در صورت نیاز توصیه¬هایی جهت کاهش این انحرافات ارائه گردید.

کلمات کليدی

HAZOP انسانی، فرآیند، مخزن، ارزیابی ریسک، PID

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.