ارزیابی ریسک سلامتی مواجهه شغلی با سیلیس کریستالی در یک کارخانه ریخته گری در شهر ارومیه

زهرا موتاب صحیح آذ1 ℗, ابوالفضل قهرمانی, سجاد گلوانی, محمد حاج آقازاده ©

ارزیابی ریسک سلامتی مواجهه شغلی با سیلیس کریستالی در یک کارخانه ریخته گری در شهر ارومیه

کد: G-32197

نویسندگان: زهرا موتاب صحیح آذ1 ℗, ابوالفضل قهرمانی, سجاد گلوانی, محمد حاج آقازاده ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل شیمیایی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

گردوغبار سیلیس کریستالی به‌ عنوان سرطان‌زای انسانی شناخته ‌شده است و می‌تواند ریسک ابتلا به سیلیکوزیس، سرطان ریه، بیماری مزمن انسدادی ریوی و بیماری‌های خود ایمنی را افزایش دهد. بنابراین ارزیابی ریسک سلامتی ناشی از مواجهه با سیلیس کریستالی در صنعت ریخته‌گری دارای اهمیت بالایی می‌باشد. در همین راستا این مطالعه باهدف ارزیابی احتمالی ریسک سلامتی مواجهه با سیلیس کریستالی با رویکرد شبیه‌سازی مونت‌کارلو در کارگران یک صنعت ریخته‌گری در شهر ارومیه انجام گرفت.

روش کار

در مطالعه حاضر 90 نمونه هوا، از شش گروه شغلی در صنعت ریخته‌گری با استفاده از راهنمای NIOSH (گروه‌های با مواجهه یکسان) تعیین شد. غلظت سیلیس کریستالی در هوا با روش NIOSH 7602 و با استفاده از تکنیک طیف‌سنجی تبدیل فوریه مادون‌قرمز تعیین شد. ریسک‌های سلامتی ناشی از مواجهه استنشاقی با سیلیس کریستالی نیز با استفاده از ترکیب روش کمی پیشنهادی سازمان حفاظت محیط ‌زیست آمریکا و رویکرد شبیه‌سازی مونت‌کارلو تعیین شد. از روش‌ آنالیز حساسیت نیز برای تعیین عوامل مؤثر بر نتایج ارزیابی ریسک سلامت استفاده شد. همچنین ریسک‌های سلامتی محاسبه شده با فرض استفاده از روش‌های معمول کنترل آلاینده‌های شیمیایی (مانند کنترل‌های مهندسی و وسایل حفاظت فردی) در محیط کار محاسبه و کارایی آن‌ها در کاهش ریسک‌های محاسبه شده بررسی گردید.

یافته‌ها

نتایج نشان داد که میانگین غلظت سیلیس کریستالی در شش گروه شغلی از 029/0 تا 064/0 میلی‌گرم بر مترمکعب متغیر است. از میان شش گروه شغلی مطالعه شده کارگران ماسه‌زن بیشترین مواجهه با سیلیس کریستالی را داشتند. میانگین مقادیر ریسک های سرطان‌زایی بیشتر از سطح قابل قبول USEPA، یعنی 6-10 در تمام گروه های شغلی ریخته گری بود. کارگران ماسه‌زن و قالب‌گیر با میانگین 5-10×35/2 و 5-10×10/2 بیشترین ریسک ابتلا به سرطان را داشتند. نسبت خطر غیر سرطان‌زایی در تمام گروه های شغلی از 56/1 (در کارگران کوره بان) تا 37/3 (در کارگران ماسه‌زن) از 1 فراتر رفت. نتایج آنالیز حساسیت نیز نشان داد که غلظت سیلیس کریستالی در هوا، سهم زیادی در ریسک سلامت شغلی کارگران این صنعت دارد. همچنین استفاده از کنترل‌های مهندسی و تجهیزات حفاظت فردی برای کاهش مواجهه با سیلیس کریستالی، می تواند نسبت خطر و ریسک سرطان‌زایی طول زندگی را به ترتیب تقریباً 52/77 و77/56 درصد کاهش دهد.

نتیجه‌گیری

همه گروه‌های شغلی به دلیل مواجهه مزمن با سیلیس، پتانسیل ریسک ابتلا به سرطان و بیماری‌های سرطانی را داشتند. همچنین کنترل‌های مهندسی و وسایل حفاظت فردی می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی ریسک‌های سلامتی مرتبط با مواجهه استنشاقی با سیلیس را کاهش دهند. این یافته‌ها می‌تواند به مدیران کمک کند تا درک بهتری از خطرات سیلیسی که کارگران ریخته‌گری با آن مواجه هستند و نقش کنترل‌های مهندسی و ماسک‌های تنفسی در حفاظت از سلامت کارگران به دست آورند.

کلمات کليدی

ریخته‌گری، سیلیس کریستالی، ارزیابی ریسک سلامتی، شبیه‌سازی مونت‌کارلو، مدیریت ریسک

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.