اثرات مواجهه با گرد و غبار چوب بر روی عملکرد تنفسی و استرس اکسیداتیو

دکتر فاطمه کارگر شورکی ℗, محمد رضا دهقان بنادکوکی ©, دکتر سارا جامبرسنگ, آزاده امامی, مرضیه محمدیان کرویه

اثرات مواجهه با گرد و غبار چوب بر روی عملکرد تنفسی و استرس اکسیداتیو

کد: G-30765

نویسندگان: دکتر فاطمه کارگر شورکی ℗, محمد رضا دهقان بنادکوکی ©, دکتر سارا جامبرسنگ, آزاده امامی, مرضیه محمدیان کرویه

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: سم شناسی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

چوب یکی از مهمترین منابع تجدیدپذیر است که در صنایع مختلف از جمله ساخت مبلمان استفاده می شود و باعث ایجاد عوارش بهداشتی نامطلوب بر روی سیستم تنفسی کارگران می شود. هدف از انجام این مطالعه برآورد مواجهه شغلی کارگران مبلمان سازی با گرد و غبار چوب و مقایسه عملکرد ریوی، علائم تنفسی و بیومارکرهای استرس اکسیداتیو در گروه مواجه یافته با گروه مرجع بود. همچنین ارتباط بین پارامترهای تنفسی و استرس اکسیداتیو تعیین شد.

روش کار

این مطالعه توصیفی - مقطعی بر روی 55 کارگر مواجهه یافته با گرد و غبار چوب و 55 نفر از کارکنان اداری بدون سابقه ی مواجهه شغلی یا غیر شغلی با گرد و غبار و سایر مواد ایجاد کننده ی اختلالات ریوی بعنوان گروه مرجع در ایران انجام شد. برای ارزیابی شیوع علائم تنفسی از پرسشنامه استاندارد تنفسی ECRHS، جهت اندازه گیری بیومارکرهای استرس اکسیداتیو از کیت تشخیصی شرکت Zell Bio آلمان و جهت اندازه گیری پارامترهای تنفسی به دلیل شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت انجام اسپیرومتری از نتایج موجود در پرونده بهداشتی کارگران که در دی ماه 98 انجام شده بود استفاده گردید. از روش استاندارد NIOSH 0600 برای تعیین غلظت ذرات گرد و غبار تنفس respirable dust)) به روش وزن سنجی استفاده شد.

یافته‌ها

میانگین غلظت گرد و غبار قابل تنفس mg/m3 51/1 بدست آمد. در گروه مواجهه‌یافته نسبت به گروه مرجع برخی از پارامترهای عملکرد ریوی از قبیل FEV1/FVC، ظرفیت حیاتی پر فشار(FVC) و ظرفیت حیاتی پر فشار در ثانیه اول (FEV1) به شکل معنی داری کمتر و میزان شیوع همه علائم (به جز سرفه مزمن و آسم) به طور معنی داری بیشتر بود. میزان فعالیت سوپر اکسید دیسموتاز (SOD) در گروه مواجهه‌یافته (U/ml 4211/2 ± 22/9) بشکل معنی داری کمتر از گروه مرجع (U/ml 20/2 ± 59/10) بود. همچنین سطح ظرفیت آنتی اکسیدانی تام TAC)) در گروه مواجهه به طور معنی داری کمتر از گروه مرجع بود (16/1 ± 13/0 میلی مولار در مقابل 48/1± 29/0 میلی مولار). برعکس، سطح مالون دی آلدئید (MDA) در گروه مواجهه‌یافته (11/2 ± 85/3 میکرومولار) نسبت به گروه مرجع (65/2 ± 68/0 میکرومولار) به‌طور معنی‌داری بیشتر بود. یعد از کنترل متغیرهای مخدوش کننده این روابط همچنان معنی دار باقی ماند. نتایج همچنین همبستگی معنی داری بین برخی پارامترهای تنفسی و بیومارکرهای استرس اکسیداتیو را نشان داد.

نتیجه‌گیری

نتایج مطالعه نشان دادکه مواجهه با مقادیر بیش از حد مجاز گرد و غبار چوب، سبب افزایش معنی دار شیوع علائم تنفسی و کاهش معنی دار برخی از پارامترهای عملکرد ریه و استرس اکسیداتیو می شود. رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان (مانند میوه ها و سبزیجات) برای کارگران مواجهه یافته با گرد و غبار چوب ، اقدامات حفاظت فردی مناسب و علاوه بر این آموزش کارگران برای انجام کار ایمن پیشنهاد می شود.

کلمات کليدی

گرد و غبار چوب، اختلالات تنفسی، استرس اکسیداتیو، کار گران

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.