بررسی تاثیر مواجهه با ارتعاش دست - بازو و صدا بر توجه شناختی

سیدحجت موسوی کردمیری ℗, محسن علی آبادی ©, رستم گلمحمدی, مریم فرهادیان, فائزه عباسی بلوچخانه

بررسی تاثیر مواجهه با ارتعاش دست - بازو و صدا بر توجه شناختی

کد: G-61807

نویسندگان: سیدحجت موسوی کردمیری ℗, محسن علی آبادی ©, رستم گلمحمدی, مریم فرهادیان, فائزه عباسی بلوچخانه

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

در محیط‌های کاری غالباً امکان مواجهه با ترکیبی از استرس¬های محیطی از جمله صدا و ارتعاش وجود دارد. ارتعاش بر دست-بازو به دلیل استفاده از ابزارهای الکتریکی گردان و نیز دستگاه هایی که قسمت متحرک دارند از جمله ریسک فاکتورهای فیزیکی محیط کار می باشند. درنتیجه برآن شدیم تا مطالعه ای با هدف بررسی تاثیر مواجهه مستقل و توام صدا و ارتعاش دست – بازو بر توجه شناختی بپردازیم.

روش کار

اين مطالعه تجربی بر روی 40 نفر از کارگران داوطلب مرد که با ابزار های مرتعش دستی در صنایع ساخت و سازهای ساختمانی کار می کردند، انجام شده است. در ابتدا دستگاه شبیه ساز ارتعاش دست بازو ساخته شد. سپس جامعه مورد مطالعه با استفاده از سه پرسشنامه سلامت عمومی، حساسیت به صدا، نارسایی شناختی مورد سنجش قرار گرفتند. سپس افرادی که دارای نمره مجموع کمتر از 23 در پرسشنامه سلامت عمومی ، نمره کمتر از 75 در پرسشنامه حساسیت به صدا و نمره مجموع کمتر از 25 در پرسشنامه نارسایی شناختی کسب کردند، انتخاب شدند. در ادامه افراد در سه روز به مدت 30 دقیقه در مواجهه با صدا (90 دسی بل)، ارتعاش دست بازو (10 متر برمجذور ثانیه و فرکانس 31/5 هرتز) و مواجهه توام آنها قرار گرفتند که از هر فرد در دو مرحله، قبل و بعد از هربار مواجهه آزمون توجه متمرکز و پراکنده گرفته شده است.

یافته‌ها

نتایج مربوط به توجه شناختی نشان داد که اختلاف معناداری بین میانگین درصد پاسخ های صحیح و زمان پاسخ آزمون توجه انتخابی و توزیع شده قبل و بعد از مواجهه برای هر سه سناریو وجود دارد (p-value 0.05). بطورکلی می توان بیان نمود که مواجهه توام بیشترین تاثیر را برکاهش توجه متمرکز و پراکنده در مقایسه با مواجهه های مستقل صدا و ارتعاش دست-بازو داشته است. علاوه بر این در مواجهه توام، تغییرات اختلاف میانگین درصد پاسخ های صحیح توجه پراکنده بیشتر از توجه متمرکز بوده است. همچنین در سناریوی مواجهه تنها با صدا می توان گفت با مقایسه تغییرات اختلاف میانگین درصد پاسخ های صحیح تاثیر صدا بر توجه متمرکز بیشتر از توجه پراکنده بوده است. ولی برای سناریوی مواجهه تنها با ارتعاش دست- بازو تغییرات اختلاف میانگین توجه پراکنده بیشتر از توجه متمرکز بوده است.

نتیجه‌گیری

نتایج مطالعه نشان داد که مواجهه با صدا و ارتعاش دست- بازو بصورت جداگانه بر توجه شناختی تاثیر گذار است ولی مواجهه توام با افزایش بیشتر خطای پاسخ و کاهش بیشترسرعت عمل افراد اثرات حادتری نسبت به مواجهه های مستقل صدا و ارتعاش دست-بازو بر توجه شناختی افرد مواجهه یافته دارد. همچنین اثر صدا نسبت به ارتعاش دست-بازو بر توجه متمرکز و پراکنده بیشتر است.

کلمات کليدی

ارتعاش دست-بازو، صدای شغلی، عملکرد شناختی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.