مروری نظام مند بر مطالعات فارسی زبان ارزیابی،کنترل و اثرات ارتعاش در دهه 1390

ریحانه صادق پور ℗, سیف اله غریب ©, زهرا کوثری, آمنه رضایی

مروری نظام مند بر مطالعات فارسی زبان ارزیابی،کنترل و اثرات ارتعاش در دهه 1390

کد: G-47318

نویسندگان: ریحانه صادق پور ℗, سیف اله غریب ©, زهرا کوثری, آمنه رضایی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

مواجهه با ارتعاش تمام بدن یا دست- بازو سبب اختلال در راحتی، کاهش بازده، اختلالات اسکلتی- عضلانی، اختلال در سیستم های عصبی و گردش خون می گردد. بررسی محتوایی مطالعات زبان فارسی در حیطه ارتعاش می تواند مفید و رهگشا باشد. هدف این پژوهش گردآوری، طبقه بندی و آنالیز مقالات مرتبط با ارتعاش ناشی ازکار طی سال های 1391 تا 1400 در سایت های فارسی زبان می باشد.

روش کار

یک مطالعه مروری با هدف بررسی مقالات و پایان نامه های منتشر شده در پایگاه های علمی SID ,Magiran, civilica, Irandoc در طی سال های 1391 تا1400 با کلمات کلیدی ارتعاش، محیط کار، تمام بدن، دست- بازو ،ارزیابی ،اثرات و کنترل صورت گرفت. در جستجوی اولیه از این پایگاه های اطلاعاتی تعداد 19751 مورد متن یافت شد. پس از ارزیابی و بررسی متون، موارد نامرتبط و تکراری حذف گردید و در مجموع 93 مقاله ی مرتبط در لیست نهایی باقی ماندند. این مقالات در نرم افزاراکسل به ترتیب سال مرتب گردید و اطلاعات مختلف هر مقاله نظیر نوع مطالعه ، سال چاپ، مجله، روش مطالعه(ارزیابی،کنترل، اثرات)، نوع مقاله، افیلیئیشن، نوع ارتعاش (ارتعاش کلی بدن یا دست و بازو) و منبع تولید ارتعاش به عنوان متغیرهای مورد بررسی مطالعه در نظر گرفته شدند.

یافته‌ها

انتشار مقالات در زمینه ی ارتعاش، در مجلات 62.37 درصد ومقالات کنفرانسی 27.95 درصد و پایان نامه ها9.68 درصد بوده است. 96.77درصد از مقالات، پژوهشی و 3.23درصد مروری بودند. مقالات منتشر شده در طی سال های 96 و 97 (13مورد) بیشترین مقدار وسال 94 (5مورد) کمترین تعداد را نسبت به سال های دیگرداشته اند. 62.21درصد از مقالات در زمینه ی فقط ارزیابی و 19.35درصد از مقالات در زمینه ی ارزیابی میزان ارتعاش و اثرات (اثرات فیزیولوژیکی 72.22درصد واثرات ذهنی وعملکردی 27.78درصد) و 20.43 درصد در زمینه ی ارزیابی وکنترل ارتعاش انجام گرفته بود. تحقیقات صورت گرفته بر روی ارتعاش تمام بدن بیش از 3 برابر ارتعاش دست- بازو و بیشتر در زمینه خودرو های کشاورزی و سواری بوده است. پژوهش در زمینه ی ارتعاش شغلی 89.25 درصد و آزمایشات انجام شده در زمینه ی ارتعاش و اثرات آن 10.75 درصد بوده است. بیشترین مقالات را دراین سال ها، دانشگاه ایلام منتشر کرده است. مجله ی بهداشت و ایمنی کار بیشترین مقالات با موضوع ارتعاش را در این سال ها چاپ نموده است.

نتیجه‌گیری

با توجه به اطلاعات استخراج شده می توان به این موضوع پی برد که کمبود پژوهش های ارتعاش دست- بازو و همچنین تمام بدن در بعضی ماشین آلات مرتعش مانند کشتی ها، قایق موتوری وهواپیما دیده می شود. بیشترین توجه مطالعات فارسی از نوع پژوهشی و بر روی ارزیابی ارتعاش ماشین آلات بوده است، لذا نیاز به انجام مطالعات بیشتر در زمینه ی کنترل ارتعاش در صنایع مختلف ضروری به نظر می رسد.

کلمات کليدی

ارتعاش، کار، ارزیابی، اثرات، کنترل

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.