Aging and employment: A review study

آیسان امراهی تابیه © ℗, کیوان مسعودی

Aging and employment: A review study

Code: G-27436

Authors: آیسان امراهی تابیه © ℗, کیوان مسعودی

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Ergonomics

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

امروزه افزایش امید به زندگی و تغییر در ساختار جمعیتی موجب افزایش نسبت وابستگی سنی شده است و بسیاری از کشور ها برای پاسخ به آن سن بازنشستگی قانونی را افزایش داده اند. با این حال تغییرات جسمانی وروان شناختی دوران سالمندی نیاز به اتخاذ سیاست‌هایی برای انطباق با نیروی کار سالمند می باشد.هدف از این مطالعه مروری بر اقدامات اخیر برای ترویج توانایی اشتغال سالمندان می باشد.

Method

این یک مطالعه مروری می باشد. با توجه به هدف پژوهش، مروری بر مقالات انگلیسی زبان از طریق جستجو در پایگاه های علمی PubMed، ERIC، Google scholar با استفاده از کلید واژه های “job”، “employment”، “work” “elder”، “older adult، “retirement، “senior”، “aged”، “aging” انجام گردید. سپس جستجوی دستی در Google برای جستجوی مطالعات بیشتر انجام شد. پژوهش های انجام شده از ابتدا تا خرداد 1401 وارد مطالعه شدند. معیار ورود شامل؛ 1-جمعیت مورد مطالعه سالمندان باشد 2- مطالعه انگلیسی زبان باشد 3- مطالعه مرتبط با هدف پژوهشی باشد و معیارهای خروج شامل؛ 1- مطالعه متن کامل نداشته باشد 2- مطالعه تکراری باشد. با جستجو 86 مطالعه به دست آمد. با بررسی عنوان و چکیده 15 مقاله به دست آمدند که 4 تای آن ها تکراری بودند و یا متن کامل نداشتند و با بررسی متن کامل در نهایت 9 مقاله وارد مطالعه شدند.

Results

با بررسی عمیق مطالعات جستجو شده به طور کلی چهار استراتژی برای بهبود وضعیت اشتغال سالمندان شامل آموزش و مهارت آموزی، مناسب سازی محیط کار، ترتیبات کاری انعطاف پذیر، اقدامات ضدتبعیض سنی می باشد. مشارکت در آموزش، توانایی کاری سالمندان را افزایش می‌دهد.آموزش بایستی هم برای کارگران سالمند و هم کارفرمایان فراهم گردد. جلسات آموزشی بایستی متعدد و کوتاه‌تر با فرمت‌های آموزشی ترکیبی، در قالب‌های آموزشی گروهی کوچک، با زمان اضافی و سرعت آهسته‌تر باشد. در مناسب سازی محیط کار رویکردهای ارگونومیک مثل صندلی های ارگونومیک، درهای برقی و غیره و هم چنین انتقال سالمند به مشاغل متناسب با وضعیت خود ضروری است. مشاغلی که به سالمند استقلال بالایی می‌دهند، منجر به مشارکت بیشتر کارگران، رفاه و عملکرد بهتر می‌شود. دسترسی درک شده به شرایط کاری انعطاف‌پذیر، احتمال کاهش بهره‌وری سالمند را کاهش می‌دهد ترتیبات کاری انعاطف پذیر شامل کار پاره وقت، کار فصلی، دور کاری متناسب با شرایط سالمند انجام گردد و در نهایت اقدامات ضد تبعیض سنی برای حذف کلیشه های منفی سنی بایستی مصوب گردد.

Conclusion

به طور کلی چهار استراتژی برای بهبود وضعیت اشتغال سالمندان شامل 1-آموزش و مهارت آموزی، 2-مناسب سازی محیط کار، 3-ترتیبات کاری انعطاف پذیر، 4-اقدامات ضدتبعیض سنی می باشد. انجام این اقدامات موجب بهبود استاندارهای زندگی، سلامت جسمانی و روانی بهتر سالمندان و حفظ مهارت ها و دانش تخصصی آن ها می شود که به نفع کارفرمایان و سالمندان می باشد. بنابراین کارفرمایان می توانند این اقدامات را برای ترویج توانایی اشتغال سالمندان توسعه دهند.

Keywords

اشتغال، سالمندی، نیروی کار، شغل

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.