تأثیر صدای ترافیک بر توجه و ادراک تقسیم شده با توجه به نقش تفاوت های فردی

احمد مهری ℗, محسن علی آبادی ©, حجت اله کاکایی, محمد امین رشیدی, مهرانه طهماسبی افشار

تأثیر صدای ترافیک بر توجه و ادراک تقسیم شده با توجه به نقش تفاوت های فردی

کد: G-38594

نویسندگان: احمد مهری ℗, محسن علی آبادی ©, حجت اله کاکایی, محمد امین رشیدی, مهرانه طهماسبی افشار

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

آلودگی صوتی یکی از معضلات شهری است که می تواند عملکرد شناختی افراد در معرض را تحت تاثیر قرار دهد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر صدای ترافیک بر متغیرهای شناختی رانندگان از جمله ظرفیت و سرعت ادراک و همچنین توجه تقسیم‌شده شرکت کنندگان با توجه به نقش تفاوتهای فردی (درون‌گرا/برون‌گرا) و روان رنجوری (ناپایدار/پایدار) انجام شده است.

روش کار

35 دانشجوی پسر دانشگاه علوم پزشکی تهران با میانگین سن 26.12 ± 2.1 در این مطالعه شرکت کردند. برای ارزیابی ویژگی های شخصیتی افراد (روان رنجورجوری و برون گرایی) از پرسشنامه شخصیت آیزنک استفاده شد. در مرحله اول این مطالعه در ابتدا شرکت کنندگان در محیط آرام آزمایشگاهی با تراز صدای 40 دسی بل به مدت یک ساعت در محیط آرام آزمایشگاه قرار گرفتند و سپس با استفاده از نرم افزار Vienna Test System، آزمون(Adaptive Tachistoscoptic Traffic Perception test ) ATVA برای ارزیابی ظرفیت و سرعت درک و آزمون (Peripheral Perception)PP برای ارزیابی توجه تقسیم را انجام دادند. بعد از دو هفته مجدد شرکت کننندگان در محیط آزمایشگاه در مواجهه با صدای ترافیک با تراز 75 دسی بل قرار گرفتند و تست های مربوطه را اجرا نمودند.

یافته‌ها

ظرفیت سرعت ادراک در افراد درونگرا در بعد از مواجهه با صدای ترافیک به طور معنادار تغییر نمود(018/0P=). اما در افراد برونگرا، از نظر آماری معنی دار نبود(p=0.233) 0 بر اساس پرسشنامه آیزنک، آزمودنی ها به دو دسته باثبات و بی ثبات تقسیم شدند. مقایسه تفاوت متغیر بین ظرفیت و سرعت ادراک در یک محیط آرام و پس از مواجهه به صدای ترافیک در افراد بی ثبات نشان می دهد که صدای ترافیک تاثیر معنی داری بر ظرفیت و سرعت درک در این افراد بی ثبات ندارد .(p=0.124) اما باعث بهبود ظرفیت و سرعت درک در افراد باثبات شد .p=0.030 با توجه به مقایسه تفاوت بین متغیرهای بینایی، انحراف ردیابی، واکنش نادرست و حذف شده ، هیچ تغییر آماری معنی‌داری در پارامتر توجه تقسیم‌شده برای این گروه از شرکت‌کنندگان مشاهده نشد (05/0P ).

نتیجه‌گیری

این مطالعه نشان داد که در مواجهه به صدای ترافیک، مقایسه دورنگرایی و برونگرایی، باثبات و بی ثباتی افراد تاثیری در متغیرهای توجه تقسیم‌شده نداشت. اما مواجهه به صدای ترافیک تاثیر قابل توجه بر ظرفیت و سرعت ادراک در افراد درونگرا و افراد ناپایدار تاثیر گذار بود که در افراد برونگرا و باثبات مشاهده نشد.

کلمات کليدی

صدای ترافیک، توجه تقسیم شده، ادراک، تفاوت فردی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.