A review on musculoskeletal disorders and sport injuries among sport instructors

اسماعیل خداپرست ℗, طاهره وفائی ©

A review on musculoskeletal disorders and sport injuries among sport instructors

Code: G-68315

Authors: اسماعیل خداپرست ℗, طاهره وفائی ©

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Ergonomics

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

اختلالات اسکلتی عضلانی (MSDs) یکی از شایع ترین و پرهزینه ترین مسائل مرتبط با بهداشت حرفه ای در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه هستند. سازمان OSHA هدف برنامه های ارگونومی در محیط کار را پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی معرفی کرده است. هدف از این مرور بررسی شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی و ریسک فاکتورهای مرتبط با آن در بین مربیان ورزشی است.

Method

اختلالات اسکلتی عضلانی در بین مربیان ورزشی بسیار شایع است. مربیان در جریان جلسات خصوصی یا حین جلب نظر کارآموزان خود در طول جلسات آموزشی، فعالیتهای با شدت بالا انجام می دهند. این مسئله ممکن است شایع ترین علت بروز اختلالات اسکلتی عضلانی باشد. در این مطالعه شیوع آسیبهای ورزشی و اختلالات اسکلتی عضلانی در میان مربیان رشته های ورزشی مختلف (شنا، تناسب اندام، والیبال، بسکتبال، هندبال و فوتبال) بررسی شد، سپس مطالعات مرتبط با شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی و ریسک فاکتورهای مرتبط با آنها در بین مربیان ورزشی انتخاب شدند و به تفکیک مورد بررسی قرار گرفتند. اختلالات اسکلتی عضلانی شغلی به عنوان اختلالات چند عاملی شناخته میشوند. ریسک فاکتورهای مورد بررسی در این مطالعه شامل فاکتورهای فردی، فاکتورهای فیزیکی و فاکتورهای روانی، اجتماعی بودند.

Results

در بین مربیان رشته های ورزشی مختلف، مربیان شنا و تناسب اندام بیشتر در معرض بروز آسیبهای ورزشی و اختلالات اسکلتی عضلانی بودند. شيوع اختلالات اسکلتی عضلانی در بین مربیان ورزشی در نواحي مختلف بدن متفاوت بود و نواحي تحت تاثير مشتمل بر شانه ها، كمر و زانوها بودند. همچنین شیوع آسیب‌های ورزشی و اختلالات اسکلتی عضلانی در مربیان مرد بیشتر از زنان گزارش شد. مربی گری ورزشی دارای ریسک فاکتورهای متعددی است که ممکن است به وضعیت بدنی (پوسچر)، اعمال نیروی زیاد، شرایط محیط، حرکات تکراری و مدت زمان انجام فعالیت مرتبط باشد. بنابراین این گروه از شاغلین مستعد بروز اختلالات اسکلتی عضلانی هستند و میبایست برنامه های پیشگیرانه مطابق با اصول ارگونومی برای این گروه از شاغلین با توجه به نوع فعالیتهای آنها تدوین و اجرا گردد.

Conclusion

به طور کلی، این مطالعه نشان می دهد که مربیان ورزشی در معرض ریسک بالای اختلالات اسکلتی عضلانی و آسیب های ورزشی هستند. تحقیقات بیشتر، برای بررسی دقیق‌تر موضوع در بین مربیان، با تأکید بیشتر بر استفاده گسترده‌تر از اصول ارگونومی مورد نیاز است. به منظور پیشگیری از بروز اختلالات اسکلتی عضلانی در بین مربیان ورزشی، بکارگیری اصول علم ارگونومی در طراحی دستورالعملهای کاری مطابق با رشته های ورزشی مختلف توصیه میگردد.

Keywords

ارگونومی، اختلالات اسکلتی عضلانی، مربیان ورزشی، آسیب های ورزشی

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.