بررسی روند و علل تغییرات ابعاد آنتروپومتریک انسان طی سه دهه گذشته: چالشی برای طراحی ارگونومیک

پارسا حافظی, نیلوفر گلیج ℗, عمران احمدی ©

بررسی روند و علل تغییرات ابعاد آنتروپومتریک انسان طی سه دهه گذشته: چالشی برای طراحی ارگونومیک

کد: G-41035

نویسندگان: پارسا حافظی, نیلوفر گلیج ℗, عمران احمدی ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

جهت حفظ سلامت نیروی کار، افزایش بهره¬وری و کیفیت محصول، ابزار و محصولات در فرآیندهای طراحی نیازمند داده های بروز آنتروپومتریک می باشد. با توجه به اینکه ابعاد بدن افراد در دوره‌های اقتصادی مختلف و شرایط جامعه تغییر می‌کند (روند سکولار) همچنین با نظر به اهمیت استفاده از ابعاد آنتروپومتری در طراحی محیط های کاری این مطالعه مروری سیستماتیک با هدف بررسی روند تغییرات ابعاد آنتروپومتریک انسان طی سه دهه گذشته انجام شده است.

روش کار

این مطالعه بر اساس روش ترجیحی برای گزارش مقالات مروری و سیستماتیک (PRISMA) انجام شده است. جستجو در چهار پایگاه اطلاعاتی PubMed، ScienceDirect،Google Scholar و Scopus با کلید واژه های مرتبط انجام شد، مقالات از سال 1990 تا 2021 مورد بررسی قرار گرفته و 4139 مطالعه با کلید واژه های مرتبط یافت شد که تعداد 505 مقاله عنوان مرتبط داشت که از این تعداد 132 مقاله به علت تکراری بودن حذف شد و چکیده 373 مقاله مطالعه شد و 187 مقاله دارای چکیده مرتبط بود که پس از مطالعه متن کامل 134مقاله مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت. در بررسی 133 مطالعه نویسنده و سال چاپ،شروع و پایان بازه زمانی، کشور یا منطقه، تعداد نمونه، جنسیت افراد،گروه سنی،شاخص آنتروپومتری مورد مطالعه، شغل افراد ،علت تغییرات و نتایج از مقالات استخراج شد.

یافته‌ها

مطالعات بررسی شده نشان دادکه تعداد زیادی از ابعاد آنتروپومتری بدن انسان نسبت به گذشته بزرگتر شده است؛ به عنوان مثال در مطالعه ای در پرتغال به افزایش 1.54 سانتی متر در هر دهه اشاره شده است. اگرچه روند افزایشی ابعاد آنتروپومتری در گذشته سرعت بیشتری نسبت به سال های اخیر داشته است؛ همچنین تغییرات کاهشی در برخی از ابعاد آنتروپومتریک از جمله فک انسان، پهنای صورت و عرض سر دیده شده است. همینطور لازم به ذکر است که عمده دلایل تغییرات اشاره شده در مطالعات به ترتیب اقتصاد و درآمد خانواده، شرایط اجتماعی، بهداشت و سلامت و تغذیه می باشد. از نکات قابل توجه دیگر، اشاره به پدیده جنگ است؛ به طوری که در نقاط مختلف جهان، پایان جنگ های رخ داده و تغییرات سیاسی اجتماعی پس از آن ها، عموما با افزایش میزان قد و وزن افراد همرا بوده است.

نتیجه‌گیری

از آن جایی که روند تغییرات ابعاد آنتروپومتریک همیشه یکسان نیست داده های آنتروپومتریک باید به طور مرتب به روز رسانی شوند و محیط های کاری ، تجهیزات، وسایل حمل و نقل عمومی و تجهیزات عمومی شهری با توجه به داده های جدید آنتروپومتریک مورد بررسی قرار گرفته و یا مجددا طراحی شوند.

کلمات کليدی

تغییرات آنتروپومتریک، طراحی ، به روز رسانی داده های

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.