ارزیابی کمی شاخص‌های مهندسی رزیلینس یکپارچه با فرم مقایسه زوجی در یک صنعت پتروشیمی

زهرا خسروی شاپورآبادی ℗, زهرا نقوی کنجین ©, سیاوش اعتمادی نژاد, جمشید یزدانی چراتی

ارزیابی کمی شاخص‌های مهندسی رزیلینس یکپارچه با فرم مقایسه زوجی در یک صنعت پتروشیمی

کد: G-42067

نویسندگان: زهرا خسروی شاپورآبادی ℗, زهرا نقوی کنجین ©, سیاوش اعتمادی نژاد, جمشید یزدانی چراتی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

مهندسی رزیلنیس یکی از رویکردهای جدید مدیریت ریسک می‌باشد. این رویکرد سعی در بهبود وضعیت ایمنی با تکیه بر نقاط قوت سازمان دارد. مهندسی رزیلینس به ویژگی‌های سیستم برای بازیابی بعد از رخدادهای نوظهور تاکید می‌کند و هدف آن حفظ ظرفیت سازمان در یک سطح قابل قبول هنگام مواجهه با بحران و بلایا است. هدف مطالعه حاضر، ارزیابی کمی شاخص‌های مهندسی رزیلینس یکپارچه واحدهای صنعت پتروشیمی کرمانشاه و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن می‌باشد.

روش کار

پژوهش حاضر به صورت تحلیلی- مقطعی در سال 1400 در پتروشیمی کرمانشاه انجام گرفت. تعداد 200 نفر از کارکنان (10 نفر واحد HSE، 10 نفر حراست، 70 نفر واحدهای فرایندی و شیمیایی، 50 نفر واحد اداری، 5 نفر آزمایشگاه، 5 نفر آشپزخانه، 20 نفر تاسیسات و 30 نفر فاز 2 عملیاتی) به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. در این پژوهش ابتدا 10 شاخص مهندسی رزیلینس یکپارچه تعیین و در قالب یک فرم مقایسه زوجی در اختیار صاحب نظران و کارشناسان خبره این حوزه قرار داده شد. همچنین یک پرسشنامه حاوی اطلاعات جمعیت شناختی و یک پرسشنامه 27 سوالی از شاخص‌های مهندسی رزیلینس یکپارچه میان کارکنان توزیع گردید تا سطح رزیلینس مورد ارزیابی قرار گیرد. جهت بررسی روایی محتوی پرسشنامه، از نظرات شرکت کنندگان پژوهش و جهت بررسی پایایی پرسشنامه‌ها از روش پایایی آلفای کرونباخ استفاده شد. در نهایت با بررسی نتایج حاصل از دو پرسشنامه، اولویت‌بندی اقدامات اصلاحی مشخص گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار آماری SPSS نسخه 26 در سطح معناداری 5 درصد استفاده شد.

یافته‌ها

نتایج حاصل از یافته‌های مطالعه نشان داد، اولویت‌بندی شاخص‌های مهندسی رزیلینس یکپارچه از قوی‌ترین تا ضعیف‌ترین شاخص به ترتیب شامل تعهد مدیریت، افزونگی، فرهنگ گزارش‌دهی، خود سازمان‌دهی، فرهنگ یادگیری، آمادگی، انعطاف پذیری، کار گروهی، تحمل خطا و آگاهی می‌باشد. میانگین نمرات کسب شده برای عوامل سازمانی و عوامل مدیریتی به ترتیب 076/7و 650/6 است. نتایج وزن‌دهی شاخص‌های رزیلینس بیانگر این بود که شاخص تعهد مدیریت حائز بیشترین نمره در ارزش گذاری بوده و شاخص آگاهی رتبه آخر را کسب کرده است. نمرات شاخص‌ها بر مبنای پرسشنامه رزیلینس توزیع شده میان کارکنان سازمان نیز نشان داد که 10 شاخص رزیلینس یکپارچه در سطح مناسبی قرار دارند. نتایج اولویت‌بندی شاخص‌های مهندسی رزیلینس یکپارچه بر اساس ترکیب نتایج پرسشنامه و نظرات کارشناسان و اساتید این حوزه نشان داد شاخص تعهد مدیریت به عنوان موثرترین شاخص رزیلینس در صنعت پتروشیمی می‌باشد.

نتیجه‌گیری

صنایع پتروشیمی به عنوان یک سیستم پیچیده فنی- اجتماعی می توانند با اصلاح و ارتقاء شاخص‌های موثر مهندسی رزیلینس یکپارچه، سطح ایمنی سازمان خود را بهبود بخشند. نتایج مطالعه حاضر نشان دادند که شاخص‌های تعهدمدیریت و افزونگی دو شاخص مهم تعیین کننده سطح رزیلینس صنعت پتروشیمی بودند و سطح کلی رزیلینس در این سازمان مطلوب گزارش شد.

کلمات کليدی

رزیلینس یکپارچه، مقایسه زوجی، صنایع پرخطر، مدیریت ایمنی، صنعت پتروشیمی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.