تعیین احتمال خطای انسانی در رانندگان تراک یک معدن سنگ آهن با استفاده از تکنیک FUZZY-HEART

کامران نجفی © ℗, ایرج محمد فام, فرزانه ملابهرامی4

تعیین احتمال خطای انسانی در رانندگان تراک یک معدن سنگ آهن با استفاده از تکنیک FUZZY-HEART

کد: G-17264

نویسندگان: کامران نجفی © ℗, ایرج محمد فام, فرزانه ملابهرامی4

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

صنعت معدن یکی از صنایعی است که علیرغم بهبود وضع ایمنی در آن، همچنان جزء صنایع با ریسک حوادث بالا شناخته می¬شود. یکی از دلایل برجسته وقوع حوادث در صنعت معدن خطاهای انسانی است. هدف مطالعه حاضر ارائه رویکردی جدید جهت ارزبابی خطای انسانی می باشد، بطوری که با قطعیت بیشتری نسبت به روش های متداول بتوان احتمال خطا را تعیین کرد.

روش کار

بعد از مشاهده و بررسی محیط کاری و مراحل انجام کار، شغل رانندگی تراک با استفاده از روش آنالیز سلسله مراتبی وظایف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این شغل به 7 وظیفه اصلی شکسته شد. در گام بعدی با توجه به تقسیم بندی 9 گانه نوع وظیفه عمومی در تکنیک HEART، احتمال خطای عمومی مشخص شده و شرایط بوجود آورنده خطا برای هر وظیفه توسط متخصصین تعیین شد. سپس از متخصصین خواسته شد تا ارزیابی خود را بصورت عبارات زبانی در خصوص هر EPCها بیان کنند. عبارات زبانی به اعداد فازی مثلثی تبدیل شده و محاسبات مربوطه انجام شد. با استفاده از روش فازی سهم ارزیابی شده تاثیر و درصد نسبی مشارکت EPCها در میزان عدم اطمینان مشخص شده و در نهایت احتمال خطا در هر زیروظیفه محاسبه شد.

یافته‌ها

نتایج نشان داد بیشترین احتمال وقوع خطا در وظیفه حرکت در مسیر تراک و کمترین احتمال در وظیفه راه اندازی تراک است. سرعت زياد، سبقت گرفتن، حواس پرتي اپراتور، عدم مديريت و نظارت ايمني حين زدن آژير بعد از انفجار، رانندگي كردن حين بارندگي، سهل انگاري تعميركاران و خواب آلودگي افراد در شب از جمله علت هایی است که می تواند باعث وقوع حوادث حین حرکت در مسیر شود. از جمله EPC های تاثیر گذار بر ایجاد عدم اطمینان در این شغل می توان عدم تناسب بین درک ریسک و ریسک واقعی، عدم تجربه، انگیزه انجام سایر پروسه های کاری خطرناک، ابزارهای غیرقابل اعتماد و محیط کاری ضعیف را نام برد. هرکدام از این عوامل به تنهایی می تواند منشاء ایجاد خطای انسانی باشد. لذا قابل تصور است که تاثیر همه این عوامل بطور همزمان بتواند منجر به ایجاد قطعی خطا در هر بار انجام فعالیت گردد.

نتیجه‌گیری

ادغام تکنیک HEART با رویکرد فازی می تواند میزان اطمینان این تکنیک را افزایش داده و نتایج قابل اعتمادتری نسبت به HEART متداول بدست خواهد آمد. بنابراین با احتمال بیشتری می توان خطاهای مستعد بروز حوادث خطرناک را شناسایی نمود و وقت و هزینه را بصورت هدفمند صرف ارتقای ایمنی و به حداقل رسانیدن این خطاها کرد.

کلمات کليدی

خطای انسانی، صنعت معدن، قابلیت اطمینان، رویکرد فازی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.