بررسی ارتباط رضایت شغلی و بار کاری فکری با فشار خون کارکنان در دو شرکت صنعتی

مجید فلاحی © ℗, یونس عسکری, رضا فرقانی, رضا حکمت شعار, محسن یزدانی اول, سیده فاطمه موسوی

بررسی ارتباط رضایت شغلی و بار کاری فکری با فشار خون کارکنان در دو شرکت صنعتی

کد: G-38592

نویسندگان: مجید فلاحی © ℗, یونس عسکری, رضا فرقانی, رضا حکمت شعار, محسن یزدانی اول, سیده فاطمه موسوی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی کارکنان در محیط های صنعتی از وظایف مدیران و برنامه ریزان صنعتی محسوب می گردد. از این رو بر آن شدیم تا دو حوزه ارگونومی با شاخصه رضایت شغلی و بار کار فکری کارکنان را مورد سنجش قرار داده و ارتباط آنها با فشار خون به عنوان یکی از فاکتورهای سلامت را مورد بررسی قرار دهیم.

روش کار

مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است که به صورت مقطعی روی 150 نفر از کارکنان مرد دو شرکت صنعتی انجام شد. معیار ورود به مطالعه سن بیشتر از 30 سال و حداقل دو سال سابقه کار بود. پرسشنامه اطلاعات فردی- شغلی جهت جمع آوری اطلاعات کارکنان، پرسشنامه مینه سوتا برای رضایت شغلی و پرسشنامه NASA-TLX برای سنجش بارکار فکری استفاده شد. پرسشنامه مینه سوتا دارای 19 سوال است که جواب هر سوال به صورت 5 درجه ای در مقیاس لیکرت درجه بندی شده است. پرسشنامه بار کار فکری فعالیت را به شش زیر مقیاس (فشار ذهنی، فشار فیزیکی، فشار زمانی، کارایی، تلاش، ناکامی) تقسیم می کند، تمام ابعاد امتیازی بین 0 تا 100 گرفته و در نهایت از تمام امتیازات میانگین گرفته می شود. فشار خون کارکنان در دو نوبت (قبل از کار و بعد از کار) بعد از 5 دقیقه نشستن و استراحت اندازه گیری شد. آنالیز آماری به صورت توصیفی و استنباطی انجام و نتایج به دست آمده از طریق واریانس یک طرفه، آزمون T مستقل و همبستگی پیرسون استخراج شد.

یافته‌ها

در مطالعه حاضر میانگین سنی کارکنان 6.28±41 سال و سابقه کاری 15 سال به دست آمد. فشار خون سیستولیک این افراد به طور میانگین 12.07 ± 119 و فشار خون دیاستولیک 9.39 ± 81 بود. میانگین رضایت شغلی و بارکار فکری برای کارکنان شرکت قطعات خودرو به ترتیب 14.23 ± 58.63 و 12.76 ± 54.01 و برای شرکت ماشین های الکتریکی میانگین رضایت شغلی 14.22 ± 63.62 و بار فکری 14.38 ± 54 محاسبه شد. نتایج آنالیز آماری نشان داد که با کاهش رضایت شغلی فشار خون سیستولیک و دیاستولیک افراد افزایش پیدا کرده است. گرچه نتایج آزمون همبستگی پیرسون ارتباط معناداری را بین این دو متغیر نشان نداد اما وجود همبستگی منفی نشان دهنده رابطه معکوس رضایت شغلی و فشار خون بود. در خصوص بار کار فکری با توجه به آزمون همبستگی پیرسون هر چند همبستگی مثبت ناچیز میان دو متغیر بارکار فکری و فشار خون مشاهده گردید اما رابطه معناداری وجود نداشت.

نتیجه‌گیری

بر اساس یافته های حاصل، رابطه معناداری بین بارکار فکری و فشارخون کارکنان مشاهده نشد. از طرفی با اینکه رابطه میان رضایت شغلی و فشار خون معنادار نبود، یافته های توصیفی نشان داد افرادی که رضایت شغلی پایینی دارند به طور متوسط فشار خون بالاتری نیز دارند. پس میتوان نتیجه گرفت که رضایت شغلی ضعیف ممکن است منجر به پرفشاری خون شود ولی نتیجه گیری قطعی نیاز به مطالعات بعدی با حجم نمونه گسترده دارد.

کلمات کليدی

بار کار فکری، رضایت شغلی، فشار خون، مینه سوتا،NASA-TLX

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.