Safety risk assessment using DEMATEL-ANP combined model in manufacturing industries

وحید احمدی مشیران ℗, مصطفی میرزایی علی آبادی ©, جمشید خوبی, آیسا قاسمی کوزه کنان, رضا محمودی

Safety risk assessment using DEMATEL-ANP combined model in manufacturing industries

Code: G-21936

Authors: وحید احمدی مشیران ℗, مصطفی میرزایی علی آبادی ©, جمشید خوبی, آیسا قاسمی کوزه کنان, رضا محمودی

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Safety

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

به طور سنتی، ایمنی بر اساس تعداد حوادث، و احتمالاً «یافته‌ها» در طول ممیزی ارزیابی می‌شود. این آمار وقتی که نسبت حوادث بسیار پایین است و روندهای احتمالی آینده را بطور ضعیف نشان می دهد، مفید نیست. در مطالعه حاضر روش های DEMATEL و ANP جهت تشکیل یک رویکرد ترکیبی MCDM که وابستگی متقابل بین طیف وسیعی از معیارها و وزن آنها را در نظر می گیرد، ترکیب شدند.

Method

مطالعه حاضر در سال 1401 در یکی از شهرک های صنعتی استان البرز انجام پذیرفت. در این مطالعه هشت کارشناس(از شامل بازرسانی از مراکز بهداشتی و صنایع تولیدی) برای اجرای فرآیند بازرسی در هفت شرکت تولیدی انتخاب شدند. از این بازرسان خواسته شد که سطح رضایت را برای هر معیار، به استثنای نرخ حادثه و نسبت تکنسین‌های دارای گواهی را برای هر شرکت ارزیابی کنند. این دومورد مستقیماً از گزارش آمار سالانه شرکت ها به دست آمد. معیار های مدیریتی(شامل سه معیار)، عملکردی(شامل سه معیار)، نگهداری(شامل سه معیار)، نسبت حادثه (شامل یک معیار) مورد ارزیابی قرارگرفتند. سپس از کارشناسان خواسته شد تا اهمیت روابط بین ابعاد را بر پایه نقشه-اثر-روابط (IRM) مشخص کنند. بعد از تعیین ارتباط ساختار بین فاکتورهای سیستم ایمنی، روشANP برای بدست آوردن وزن معیار استفاده شد.

Results

نتایج حاصل از تعیین ارتباط و وزن دهی معیارها به این صورت بود که: بالاترین اولویت نرخ حادثه (7/30%) و کمترین اولویت نگرش/تعهد کارکنان (4/2%) است. در خصوص معیارعملیات، اولویت‌هایی مانند صلاحیت اپراتورها، انطباق با رویه‌های وظایف خطوط تولید و وضعیت آموزش سرپرستان خطوط به ترتیب 2/11% ، 2/11% و 13/14% بدست آمد. برای معیارهای نگهداری، اولویت ها با رویه های وظیفه تعمیر و نگهداری، وضعیت آموزش پرسنل تعمیر و نگهداری و تعداد تکنسین های تایید شده انطباق داشت. نگرش و تعهد مدیران به عنوان مهمترین معیار در مدیریت تعیین شد. بالاترین ابعاد تاثیر گذار در تعیین ریسک ایمنی شرکت ها خرد به ترتیب ابعاد عملکردی (96/8) و نرخ حادثه (92/8) بودند. و پایین ترین ابعاد تاثیر گذار در تمایز ایمنی شرکت ها به ترتیب نگهداری (36/5) و مدیریت (7/6) بودند.

Conclusion

اگر یک صنعت هنگام ممیزی داخلی یا رتبه بندی ایمنی از نرخ حادثه به عنوان یک سنجش ایمنی استفاده کند، ممکن است به راحتی از سایر صنایع متمایز نشود. با استفاده از روش پیشنهادی که نرخ حادثه را با سه بعد دیگر ترکیب می‌کند، شاخص‌های ایمنی صنایع تولیدی به راحتی قابل تشخیص هستند.

Keywords

صنایع تولیدی، ایمنی، DEMATEL، ANP

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.