A review of indices for assessing lighting based on energy efficiency and visual comfort in order to improve the lighting quality of the work environment

رستم گلمحمدی, اسماعیل خداپرست © ℗, اسماعیل شجاع, علی حاتمی

A review of indices for assessing lighting based on energy efficiency and visual comfort in order to improve the lighting quality of the work environment

Code: G-38259

Authors: رستم گلمحمدی, اسماعیل خداپرست © ℗, اسماعیل شجاع, علی حاتمی

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Physical factors

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

روشنایی مطلوب تلفیقی از نیازهای انسان، معماری، محیط زیست و جنبه های اقتصادی است. نیازهای انسان به طور کلی شامل قابلیت دیدن، راحتی دیداری، حال و حوصله، عملکرد شغلی، جنبه های زیبایی شناسی، ارتباطات انسانی و سلامت، ایمنی و رفاه می باشد. این مطالعه با هدف مرور شاخص‌های ارزیابی روشنایی بر اساس راندمان انرژی و راحتی بینایی در جهت بهبود کیفیت روشنایی محیط کار انجام شد.

Method

توصیف ارتباط بین نیازهای انسان و محیط نورانی بوسیله شاخصهای عینی (Objective) و ذهنی (Subjective) بررسی میشوند. مولفه های اصلی در انتخاب شاخصهای ارزیابی روشنایی مصرف برق، راندمان انرژی و راحتی بینایی بودند. شاخصهای عینی روشنایی محیط شامل مقدار نور موجود، یکنواختی نور، کیفیت نور درتجلی رنگ‌ها، پیش‌بینی ریسک خیرگی و شاخص نور ملانوپیک تعیین شدند. برای هر یک از آنها، تعدادی از شاخص ها و معیارها در مطالعات و استانداردها پیشنهاد شده است. ارزیابی های ذهنی روشنایی نیز مکمل مهمی برای ارزیابی های عینی در تعیین کیفیت روشنایی هستند، ارزیابی‌های ذهنی ذاتاً دقت کمتری نسبت به اندازه‌گیری‌های فیزیکی دارد، اما اهمیت کمتری ندارد. طراحی دقیق معیارهای ذهنی می تواند تا حد زیادی عدم قطعیت اندازه گیری را کاهش دهد. این مقاله مطالعات موجود در خصوص شاخصهای عینی و ذهنی روشنایی را بررسی میکند و به مقایسه آنها می پردازد. شاخص‌های عینی و ذهنی روشنایی باید با تجزیه و تحلیل ویژگی‌ها و مفاهیم آن‌ها مشخص شود.

Results

در این مقاله، پس از توضیح مختصری درباره ویژگیهای روشنایی محیط، شاخص‌های اصلی ارزیابی روشنایی بر اساس مصرف برق، راندمان انرژی و راحتی بینایی مورد بررسی قرار گرفتند و یک تحلیل مقایسه‌ای از روش‌های اندازه‌گیری پارامترها و معادلات مورد استفاده انجام پذیرفت. در فرآیند طراحی برای ارزیابی کیفیت بصری محیط به شاخص های قابل اعتمادی نیاز است. هیچ یک از شاخص های مورد بررسی همه معیارهای بررسی را پوشش نمیدهند. علاوه بر این، هیچ توافق کلی در مورد روش ها و معیارها برای ارزیابی روشنایی مطلوب وجود ندارد. بنابراین، یک تحلیل در خصوص مطالعات و استانداردها و مزایا و محدودیت‌های مرتبط با استفاده از آنها، انجام شده است، بعلاوه تجزیه و تحلیل های صورت پذیرفته در این مقاله نیاز به یک شاخص جدید که بتواند بیش از یک جنبه از شاخصهای روشنایی را دقیق تر ارزیابی کند، نمایش میدهد.

Conclusion

تعدادی از شاخص های ارزیابی روشنایی در طول زمان برای ارزیابی ویژگی های یک محیط نورانی در جهت ارزیابی مطلوبیت روشنایی پیشنهاد شده است. در این مقاله، شاخص های اصلی ارزیابی روشنایی جمع آوری و بررسی شده است و ما توصیه هایی را در جهت بکارگیری شاخصهای روشنایی در شرایط مختلف و بهبود کیفیت روشنایی در محیط کار ارائه می دهیم.

Keywords

روشنایی مطلوب، شاخصهای ارزیابی، مصرف انرژی، راحتی بینایی

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.