ارزیابی ناراحتی و کاربردپذیری کفش ایمنی در صنایع استان مازندران

مرتضی مهدوی, آرزو سماک امانی © ℗, محمد امین موعودی, هادی اصغری

ارزیابی ناراحتی و کاربردپذیری کفش ایمنی در صنایع استان مازندران

کد: G-90812

نویسندگان: مرتضی مهدوی, آرزو سماک امانی © ℗, محمد امین موعودی, هادی اصغری

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

تامين ايمني نيروهاي انساني در صنايع از اهميت بالايي برخوردار بوده و كفش ايمني يكي از رايج ترين تجهیزات حفاظت فردی مي باشد كه وظيفه حفاظت از پا در برابر خطرات بالقوه را دارد. با توجه به اهمیت کفش مورد استفاده در تامين سلامتي کارکنان صنایع هدف از اين مطالعه، ارزيابي ناراحتي و كاربرد‌پذيري كفش ايمني در صنايع مختلف استان مازندران جهت يافتن خلاهاي موجود در طراحي و بهبود طراحي كفش هاي ايمني مي باشد.

روش کار

این مطالعه از نوع مقطعی بوده و در سال 1400 و در صنایع استان مازندران انجام گردیده است. حضور شرکت کنندگان در این پژوهش به صورت داوطلبانه بوده و كليه كاركنان 11 شركت صنعتي مختلف كه در واحد هاي متفاوت مشغول به كار بودند و از 7 ويژند كفش ايمني نگهبان،کلار، ارک، شوکتیان، الماس، 3max و یحیی در حين كار(با ميانگين وزن1038گرم) استفاده مي‌كردند، در اين پژوهش وارد شدند و به دو پرسشنامه محقق ساخته LPD ( ناراحتي و رضايت كلي) و SFUQ(كاربرد پذيري) پاسخ دادند. پس از جمع آوری نمونه، 7 ویژند به دلیل تعداد نمونه کمتر از 15 عدد حذف شدند و نظر سنجی های مربوط به سایر ویژندها جهت آنالیز و بررسی انتخاب شدند. آناليز داده ها با نرم افزار SPSS نسخه22 و آزمون هاي آماري ميانگين، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی رتبه‌ای اسپیرمن، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون ANOVA انجام گرديد.

یافته‌ها

در 11 صنعت مورد نظر به طور کل 14 ویژند کفش ایمنی موجود بود که پس از جمع آوری نمونه 7 ویژند به دلیل تعداد نمونه کمتر از 15 عدد حذف شدند و نظر سنجی های مربوط به ویژند های بیشتر از 10 عدد جهت آنالیز و بررسی انتخاب شدند. 226 نفر مرد با ميانگين سني 4/7± 33/36 سال در اين تحقيق وارد شدند. شاخص روایی محتوائی(CVI)و نسبت روایی محتوایی (CVR) براي پرسشنامه LPD به ترتيب 0/83 و 0/80 ، و SFUQبه ترتيب 0/81 و 0/85 بدست آمد. بيشترين ناراحتي و ضعيف ترين كاربرد پذيري، كفش ويژند G(3/3 و 3/99) و كمترين ناراحتي و قويترين كاربردپذيري، كفش ويژند A(1/2 و 5/35) از سوي شركت كنندگان اعلام گرديد. بین احساس رضایت افراد و نوع ویژند نیز تست‌هایی انجام شد تا معنی‌دار بودن این تفاوت مورد بررسی قرار گیرد و براساس این مطالعه تفاوت معنی‌دار تشخیص داده شد (0005. 0 p ). با آنالیز نتایج سوال مربوط به رضایت کلی افراد ویژند C بیشترین رضایت را کسب کرد و ویژند A در رتبه دوم قرار گرفت.

نتیجه‌گیری

در مجموع با در نظر گرفتن راحتی، کاربرد پذیری و رضایت کلی، بيشترين رضايت از ويژند A و كمترين رضايت از ويژند G بيان شد. یافته های این پژوهش نشان داد که مشکل عمده در راحتی و کاربرد پذیری احتمالا وابسته به قالب کفش می باشد، چون سازندگان کفش های ایمنی قالب ها را از خارج از کشور وارد می نمایند که متناسب با مشخصه های آنتروپومتری پای کاربران ایرانی نمی باشد.

کلمات کليدی

ناراحتي، راحتي، كاربرد پذيري، كفش ايمنی، LPD

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.