A review of Persian language studies on the evaluation and control of occupational noise in the 1390s(2012-2021)

زهرا کوثری ℗, آمنه رضایی, ریحانه صادق پور, سیف اله غریب ©

A review of Persian language studies on the evaluation and control of occupational noise in the 1390s(2012-2021)

Code: G-32751

Authors: زهرا کوثری ℗, آمنه رضایی, ریحانه صادق پور, سیف اله غریب ©

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Physical factors

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

در سال های اخیر مطالعات زیادی در زمینه ارزیابی، کنترل منابع صوتی در ایران انجام شده است. اما یک مطالعه جامع و نظام مندکه به دسته بندی مطالعاتی که به زبان فارسی در دهه 1390 هجری شمسی انجام شده است وجود ندارد. هدف این مطالعه بررسی مطالعاتی است که در دهه 1390 (۱۴۰۰_۱۳۹۱) در زمینه سروصدا در محیط های کاری به زبان فارسی در پایگاه های مختلف منتشر شده، می باشد.

Method

در این مطالعه مقالات و پایان نامه های منتشر شده در سال های 1391 تا 1400 با کلید واژگاه فارسی صدا در محیط کار، سروصدا، ارزیابی و کنترل صدا، بهداشت شغلی، لوازم حفاظت از شنوایی در پایگاه های علمی : SID,Magiran, civilica, Iranmedex, Irandoc و سایت دانشگاه های علوم پزشکی مورد بررسی قرار گرفتند. از 1276 یافته در جستجوی ابتدایی، در دو مرحله غربال گری بعد از حذف مطالعات تکراری و نامرتبط به 74 و در نهایت پس از در نظر گرفتن فاکتور های کیفی، 68 مقاله با متن کامل برای بررسی باقی ماند. سپس بعد از بررسی مقاله ها، حیطه ی های مختلف مانند روش های شناسایی، ارزیابی، کنترل، صنعت یا شغل مورد بررسی، زمینه مورد مطالعه، مدل اندازه‌گیری، استاندارد های به کار رفته در مطالعه، نوع مقاله (پژوهشی یا مروری بودن)، تعداد بازدید از مقاله و وابستگی سازمانی به عنوان متغیرهای مورد بررسی مطالعه در نظر گرفته شدند.

Results

بر اساس یافته ها، بیشترین نوع مقالات منتشر شده جهت ارزیابی صدا در محیط کار بوده (86.44 درصد) و مطالعاتی که در زمینه کنترل بوده 13.55 درصد بوده است. بیشتر مطالعات در صنایع فولاد، پتروشیمی و نساجی بود. بیشترین تعداد مقالات کنفرانسی 9 عدد ( 13.2درصد) و تعداد مقالات منتشر شده در مجلات 59 عدد(86.8 درصد) بود. در همه ی سال ها حداقل سه مقاله منتشر شده وجود داشتند و سال 1397 با انتشار 10 مقاله بیشترین انتشار را به خود اختصاص داد. بررسی وابستگی سازمانی نشان داد که به ترتیب دانشگاه های علوم پزشکی همدان، تهران و یزد بیشترین مطالعات را به خود اختصاص دادند. بیشترین بازدید از یک مقاله 20586 تعداد که متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران و در صنعت پتروشیمی بوده است. بیشترین استاندارد مورد استفاده در اندازه گیری های صدا ISO 9612/2009 بوده و برای تحلیل فرکانسی و کنترل صدا ISO7216/1992 , ISO 5113/1999 بوده است. همه مطالعات بررسی شده در مرحله نهایی این مطالعه از نوع پژوهشی بوده و مطالعه مروری فارسی یافت نشد.

Conclusion

نتایج این مطالعه نشان داد بیشترین توجه مطالعات فارسی از نوع پژوهشی و بر روی ارزیابی صوت در محیط کار و به روش انتشار سروصدا در مسیر در محیط های داخلی و در صنایعی محدود بوده است. با توجه به تعدد بالای صنایع پر سروصدا در ایران نیاز به انجام مطالعات بیشتر در زمینه ی کنترل صدا در صنایع مختلف و مطالعات مروری ضرورری به نظر می رسد.

Keywords

سروصدا، محیط کار، ارزیابی، کنترل

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.