مقایسه و رتبه بندی معیارهای انتخاب تکنیک های تحلیل حوادث با روش تحلیل شبکه

علی یامینی ℗, ایرج محمدفام ©

مقایسه و رتبه بندی معیارهای انتخاب تکنیک های تحلیل حوادث با روش تحلیل شبکه

کد: G-36498

نویسندگان: علی یامینی ℗, ایرج محمدفام ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

با توجه به توسعه فناوری‌های صنعتی، حوادث مرتبط با این فناوری‌ها نیز پیچیده شده و تکنیک‌های متعددی را پژوهشگران برای بررسی علل حوادث توسعه داده‌اند. در نتیجه انتخاب تکنیک مناسب کار ساده ای نیست و نقاط ضعف و قوت تکنیک‌ها عامل موثری در انتخاب تکنیک‌ها می‌باشند. بنابراین برای شناسایی نقاط ضعف و قوت تکنیک‌ها به معیارهایی نیاز است، تا به واسطه آنها تکنیک‌ها را مقایسه، اولویت‌بندی و مناسب‌ترین تکنیک تحلیل حوادث را انتخاب نمود.

روش کار

در این مطالعه، پژوهش‌های مرتبط داخلی و خارجی مرور و معیارها و زیرمعیارهای متعددی استخراج شد. در ادامه روابط علّی آنها از طریق تکنیک DEMATEL با نظر 9 نفر اعضای پانل خبرگان متشکل از 3 نفر اعضای هیئت علمی دانشگاه، 3 نفر از کارشناسان رسمی دادگستری در رشته حوادث و 3 نفر از کارشناسان ایمنی با تجربه حداقل 10 سال تعیین شد. پس از وزن‌دهی و تعیین وضعیت تاثیرگذاری، تاثیرپذیری و روابط علّی 10 معیار و 24 زیرمعیار نسبت به یکدیگر، روابط در نرم‌افزار SuperDecision تشکیل شد و جداول خروجی این نرم افزار مبنای تدوین پرسشنامه تحلیل شبکه (ANP) قرار گرفت که توسط پانل خبرگان وزن‌دهی شد. میانگین اوزان تعیین شده توسط پانل خبرگان در نرم افزار وارد شد و نتایج بدست آمد.

یافته‌ها

برمبنای اولویت‌های تعیین شده توسط پانل خبرگان، معیارهای "منابع مورد نیاز"، "نیاز به آموختن" و اقدامات به ترتیب با اوزان 0.299، 0.289 و 0.231 در رتبه‌های یک تا سه تاثیرگذاری برای انتخاب تکنیک مناسب تحلیل حادثه قرار گرفتند. همچنین بر اساس خروجی تکنیک DEMATEL معیارهای "سیستماتیک بودن"، "ارائه چند سطحی" و "روایی و پایایی" به ترتیب با وزن‌های 0.91، 0.47، 0.47 به عنوان تاثیرگذارترین و معیارهای "نیاز به آموختن"، "منابع مورد نیاز" و "استقلال" به ترتیب با اوزان 0.53-، 0.87- و 0.03- به عنوان تاثیرپذیرترین معیارها قرار گرفتند. خروجی تکنیک دیمتل نشان داد، معیار "سیستماتیک بودن" تاثیرگذارترین معیار با وزن 7.51 و پس از آن معیاهای" ارائه چندسطحی" و "روایی و پایایی" به ترتیب با اوزان 7.08 و 6.73 در رتبه های بعد قرار گرفتند. معیار "استقلال" با وزن 5.74 تاثیرپذیرترین معیارتعیین شد. معیار "سیستماتیک بودن" دارای زیرمعیارهای "دارای نرم افزار"، "دارای چک لیست" و "دارای درخت منطق"، بیشترین تعامل را با سایر معیارها داشت و کمترین تعامل برای معیار "استقلال" که زیرمعیاری نداشت تعیین شد.

نتیجه‌گیری

نتیجه این مطالعه نشان داد که معیارهای زیادی برای انتخاب تکنیک تحلیل حوادث وجود دارد که هر یک دارای اهمیت و وزنی متفاوت است. با محاسبه نتایج تحلیل شبکه مشخص شد، معیار "منابع مورد نیاز" با وزن 0.299 که متشکل از معیارهای زمان و هزینه مورد نیاز است، مهمترین معیار برای تعیین تکنیک تحلیل حوادث است. معیارهای "نیاز به آموختن"، "اقدامات"، سطوح دامنه کاربرد" و "سیستماتیک بودن" در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

کلمات کليدی

دیمتل (DEMATEL)، معیارهای انتخاب تکنیک تحلیل حوادث، فرایند تحلیل شبکه

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.