استفاده از تجزیه و تحلیل درخت خطای فازی جهت ارزیابی شسکت عملیات باربرداری در صنعت ساختمان سازی (مطالعه موردی)

احسان رمضانی فر © ℗, سلیمان رمضانی فر, سامان ایار

استفاده از تجزیه و تحلیل درخت خطای فازی جهت ارزیابی شسکت عملیات باربرداری در صنعت ساختمان سازی (مطالعه موردی)

کد: G-67514

نویسندگان: احسان رمضانی فر © ℗, سلیمان رمضانی فر, سامان ایار

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

امروزه عملکرد خوب صنعت ساختمان سازی برای رشد و توسعه سایر بخش‌ها ضروری است. با این حال، با بزرگ‌تر شدن ساختمان‌ها، احتمال وقوع حادثه نیز افزایش می‌یابد. از طرفی کنترل تمام فعالیت‌های خطرناک در محل ساخت و ساز ممکن نیست. یکی از این مخاطرات و ریسک‌های چنین محیط‌های کاری، عملیات باربرداری با جرثقیل است که سهم به سزایی را در وقوع حوادث به خود اختصاص داده است.

روش کار

یک مجتمع ساختمانی توسط جرثقیل‌های متحرک و برجی که عملیات باربرداری را انجام می‌دهد، به عنوان منطقه مورد مطالعه انتخاب شد. در این پژوهش بوسیله تجزیه و تحلیل درخت خطا، علل بالقوه مختلف برای شکست عملیات باربرداری شناسایی و درخت خطای آن ساخته شده است. تجزیه و تحلیل کمی درخت خطای متعارف، احتمال وقوع شکست عملیات باربرداری را با استفاده از داده‌های احتمال دقیق رویدادهای پایه محاسبه می‌کند. با این حال، اغلب به دلایل مختلف داده‌های آماری برای محاسبه احتمال وقوع رویدادهای پایه دردسترس نیست. در چنین شرایطی استفاده از تئوری فازی به عنوان روشی قابل قبول پذیرفته شده است. همچنین اثربخشی نظریه مجموعه‌های فازی در چنین مسائل نامشخصی ثابت شده است. بنابراین، مطالعه حاضر یک رویکرد ترکیبی از تئوری مجموعه فازی و تجزیه و تحلیل درخت خطا را برای تعیین کمیت درخت خطای شکست عملیات باربرداری در محیط فازی و ارزیابی احتمال وقوع آن بررسی می‌کند.

یافته‌ها

در این مطالعه با استفاده از رویکرد تجزیه و تحلیل درخت خطا،32 علت اصلی که شامل 27 علل ریشه‌ای (رویدادهای پایه) و 5 رویداد میانی برای شکست عملیات باربرداری (رویداد نهایی) شناسایی و با استفاده از منطق فازی مورد ارزیابی قرار گرفت. علاوه براین، جهت تجزیه و تحلیل اهمیت درخت خطای شکست عملیات باربرداری، از رویکرد فاسل_وسلی برای تعیین اهمیت رویدادهای پایه و برش‌های حداقل به منظور شناسایی نقاط ضعف سیستم مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل درخت خطای فازی نشان داد که مشکل در محاسبه مرکز ثقل بار، مشکل در آرایش و نظم بار و همچنین عدم طرح و برنامه مناسب جهت باربرداری سه رویداد و عامل موثر بر بروز رویداد اصلی تعیین شد. در نهایت احتمال وقوع رویداد اصلی 1-10× 2/97 در سال محاسبه شد.

نتیجه‌گیری

مطالعه حاضر، کاربرد رویکردی فازی را به منظور تحلیل ایمنی عملیات باربرداری در صنعت ساختمان سازی را نشان می‌دهد. بررسی احتمال شکست همگی رویدادهای پایه، مبنای اصلی و تحلیل درخت خطا است که به کمک رویکرد منطق فازی کمی شده است. نتایج کلی نشان دهنده این است که بکارگیری رویکرد فازی هم ارزیابی‌ها را تسهیل کرده و همچنین باعث افزایش دقت در محاسبات می‌شود.

کلمات کليدی

درخت_خطای_فازی، عملیات_باربرداری، جرثقیل‌های_متحرک و برجی، ارزیابی_ریسک، صنعت_ساختمان_سازی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.