Evaluating the risk probability of scaffolding by Fuzzy Fault tree analysis based on two types of Failure possibilities in the construction industry

احسان رمضانی فر ℗, سلیمان رمضانی فر, سامان ایار, ایرج محمدفام ©

Evaluating the risk probability of scaffolding by Fuzzy Fault tree analysis based on two types of Failure possibilities in the construction industry

Code: G-05642

Authors: احسان رمضانی فر ℗, سلیمان رمضانی فر, سامان ایار, ایرج محمدفام ©

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Safety

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

صنعت ساختمان سازی همواره شاهد صدمات و حوادث ناشی از کار زیادی در سراسر دنیا است. یکی از مخاطرات و حوادث چنین محیط‌های کاری، کار در ارتفاع و سقوط از داربست می‌باشد. سقوط از ارتفاع عامل اصلی مرگ و میر در صنعت ساختمان سازی است. برای جلوگیری از این نتایج، شرایط بوجود آورده این چنین حوادث دردناکی را باید درک، واکاوی و سپس اقدامات لازم برای جلوگیری از آن به عمل آید.

Method

در این پژوهش، پس از بررسی مقالات و مستندات موجود در رابطه با حوادث سقوط از داربست به تحلیل و بررسی شرایط به وجود آورنده آن پرداخته شد. به این منظور از روش تجزیه و تحلیل درخت خطا به عنوان روشی قابل اعتماد استفاده گردید. همچنین درستی و اعتبار درخت خطای خطای ارائه شده با کارشناسان و متخصصین ایمنی در این صنعت مورد بحث قرار گرفت. با این حال، استفاده از این روش پرکاربرد دارای نواقصی همچون عدم وجود داده‌های کافی جهت محاسبه احتمالات است. بنابراین، در این مقاله جهت ارزیابی ریسک از دو رویکرد فازی پنج و شش متغیره استفاده شد. نخست درخت خطای درخت خطا رویداد نهایی (سقوط از داربست) ترسیم شد، سپس امکان نقص و احتمال وقوع رویدادهای پایه از طریق دو ریکرد مذکور محاسبه گردید. در نهایت مجموعه برش های حداقل با استفاده از روش فاسل_وسلی اولویت‌بندی و بحرانی ترین آن مشخص شد.

Results

باتوجه به بررسی‌های صورت گرفته، در مجموع 22 رویداد و 17 برش حداقل مشخص گردید. سپس برای تجزیه و تحلیل درخت خطای فازی از پنج شخص از متخصصین ایمنی حاضر در پروژه‌های ساختمانی جهت قضاوت در رابطه با امکان وقوع رویدادهای پایه کمک گرفته شد. در نتیجه، با استفاده از دو رویکرد پیشنهادی برای 14 رویداد پایه نتایج نزدیک به هم بدست آمد. علاوه بر این، در هر دو رویکرد، رفتار ناایمن (شوخی و کارهای هیجانی)، شیوه‌های کاری ضعیف و عدم استفاده از وسایل حفاظت فردی به عنوان سه مورد از موثرترین علل ریشه‌ای در وقوع سقوط از داربست شناسایی شدند. احتمال وقوع رویداد اصلی (سقوط از داربست) در رویکرد پنج و شش متغییره به ترتیب 1-10×5/99 و 1-10×6/17 در سال برآورد گردید.

Conclusion

مطالعه حاضر، کاربرد دو نوع رویکرد برای محاسبه امکان و احتمال فازی جهت محاسبه تجزیه و تحلیل درخت خطا را نشان می‌دهد. نتایج نشان می‌دهد، رویکردهای پیشنهادی جایگزینی مناسبی برای محاسبه درخت خطای متعارف با نواقص کمبود داده است. همچنین در مطالعه حاضر مهم‌ترین عوامل ریشه‌ای جهت سقوط های مرگبار از ارتفاع شناسایی، اولویت‌بندی و تأکید بر کنترل و رفع علل ریشه‌ای آن‌ها شده است.

Keywords

درخت_خطای_فازی، امکان_وقوع، سقوط_از_داربست، ارزیابی_ریسک، صنعت_ساختمان_سازی

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.