WISHA or Snook method: which one works better in predicting musculoskeletal disorders caused by manual handling in the automotive industry

فرشته حسینی ℗, مهرناز حقیقی, سیف اله غریب ©

WISHA or Snook method: which one works better in predicting musculoskeletal disorders caused by manual handling in the automotive industry

Code: G-73908

Authors: فرشته حسینی ℗, مهرناز حقیقی, سیف اله غریب ©

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Ergonomics

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

اختلالات اسکلتی-عضلانی ناشی از حمل دستی بار در صنایع مختلف از جمله خودروسازی همواره یکی از چالش های مهم بهداشت شغلی کارگران می باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی حمل بار با روش های حمل بار ویشا ( WISHA) و اسنوک (Snook) و تعیین فراوانی اختلالات اسکلتی عضلانی و ارتباط آن با نمره های روش های حمل بار مذکور در یکی از شرکت های زیرمجموعه ی ایران خودرو صورت گرفت.

Method

در یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی – تحلیلی در سال 1400، ابتدا ارزیابی حمل بار کارگران در واحد سنکرون یک شرکت خودرو سازی توسط متخصص ارگونومی با روش WISHA و Snook انجام شد. پس از گذشت یک هفته میزان فراوانی اختلالات اسکلتی-عضلانی اندام های 63 نفر از کارگران با جنسیت مرد شاغل در بخش مونتاژ آن شرکت در 11 گروه شغلی مرتبط با تولید خودرو و قطعات آن با پرسشنامه ی نورودیک مورد بررسی قرار گرفت. متغیر های سن، وزن و قد و سابقه کار در شغل حاضر و سابقه کار کلی و نوبت کاری، نمره نهایی WISHA و Snook برای پیش بینی اختلالات اسکلتی-عضلانی کلی و کمر و زانو با آزمون های آماری رگرسیون خطی و لوجستیک در نرم افزار SPSS نسخه 25 استفاده گردید. سطح معناداری در آزمون های آماری، 0.05 درنظر گرفته شد.

Results

بیشترین فراوانی اختلالات اسکلتی-عضلانی در 7 روز و 12 ماه گذشته در کارگران مورد بررسی به ترتیب در نواحی زانو (47.6 % و41.3%) ، کمر (38.1 % و 41.3%) و گردن (36.5 % و 30.2%) بوده است. براساس روش WISHA فقط 42.9% افراد در وضعیت مطلوب حمل بار بودند ولی براساس روش Snook 100 % افراد در وضعیت مطلوب حمل بار بودند. آزمون رگرسیون نشان داد از بین متغیر های وارد شده برای معادله رگرسیون (سن، قد، وزن، شیفت کاری، ساعت کاری در هفته، نمره WISHA ، Snookو ...) تنها نمره WISHA توانست برای اختلالات و ناراحتی های اسکلتی-عضلانی در 7 روز گذشته یک متغیر پیش بین باشد (P-value: 0.03 و B: 2.04). همچنین با توجه به معادله رگرسیون لوجستیک برای پیش بینی درد کمر و زانو در 7 روز گذشته تنها نمره WISHA در سطح معناداری قرار گرفته بود (P-value: 0.025).

Conclusion

براساس نتایج مطالعه حاضر روش WISHA می تواند به عنوان یک متغییر پیش بینی کننده در اختلالات و ناراحتی های کوتاه مدت کلی در7روز گذشته نوردیک باشد. همچنین نمره WISHA ارتباط معناداری با اختلالات اسکلتی عضلانی در ناحیه کمر و زانو در 7 روز گذشته دارد. نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد روش WISHA می تواند در پیش بینی اختلالات اسکلتی-عضلانی ناشی از حمل بار بهتر از اسنوک عمل نماید.

Keywords

اختلالات اسکلتی-عضلانی، خودروسازی، WISHA، Snook

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.