شناسایی خطر خط لوله نفتی با استفاده از FMEA اصلاح شده بر پایه قوانین فازی

وحید احمدی مشیران © ℗, آیسا قاسمی کوزه کنان, جمشید خوبی, رضا محمودی

شناسایی خطر خط لوله نفتی با استفاده از FMEA اصلاح شده بر پایه قوانین فازی

کد: G-16059

نویسندگان: وحید احمدی مشیران © ℗, آیسا قاسمی کوزه کنان, جمشید خوبی, رضا محمودی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

محدودیت های زیادی در کاربرد FMEA هستند و شناسایی اعداد اولویت ریسک برای سه عامل شکست (یعنی احتمال شکست، شدت و تشخیص) به استنباط کارشناسان متکی است. ثانیاً، کارشناسان حوزه اغلب نظرات و دانش متنوعی را ارائه می‌کنند که می‌تواند رتبه‌بندی‌های متفاوتی را ایجاد کند در نتیجه، این مطالعه یک رویکرد جدید به نام FMEA اصلاح شده را از طریق ترکیب FMEA با پایه قوانین فازی یشنهاد می‌کند تا بر معایب شناسایی شده غلبه کند.

روش کار

این مطالعه در یک پالایشگاه در منطقه جنوبی کشور ایران انجام پذیرفته است. برای مقایسه با رویکرد سنتی، در تحلیل اولیه فرض بر این شد که همه کارشناسان از نظر تجربه وزن یکسانی دارند و همه عوامل شکست وزن یکسانی دارند. FMEA اصلاح شده از اصطلاحات زبانی مبتنی بر قوانین فازی برای احتمال شکست، شدت شکست و قابلیت تشخیص آن در تخصیص رتبه‌بندی برای حالت‌های شکست بهره برد. اصطلاحات فازی شامل، بسیار کم، کم، متوسط، زیاد و بسیار زیاد برای حالت شکست احتمالی است. سپس نتایج ارزیابی ریسک برای تعیین اولویت ریسک و رتبه‌بندی حالت‌های شکست در انواع مختلف شرایط استفاده گردید تا نتایج حاصل از روش FMEA به شکل بهبود یافته حاصل شود. مطالعه موردی سیستم خط لوله فرآورده های نفتی در یک پالایشگاه برای بررسی کاربرد و اعتبار رویکرد جدید انجام شد.

یافته‌ها

نتایج نشان داد که هر یک از رویکردهای مشابه رتبه‌بندی‌های اولویت ریسک متفاوتی را ایجاد کردند، اما اکثر نتایج به طور گسترده از یک الگو پیروی می‌کنند. خرابی های بالقوه ای که ورودی یکسانی دارند نتایج تقریباً مشابهی را ایجاد می کنند. برای مثال، رویدادهای خرابی 10 (شکست پمپ) و 11 (از بین رفتن ذخیره) دارای متغیرهای زبانی و رتبه‌بندی یکسانی هستند. با وزن دهی مساوی که برای کارشناسان و عوامل شکست اعمال شده است، رتبه ریسک حاصل برای FMEA سنتی برای هر دو رویداد 16 ولی رتبه بندی با استفاده از رویکرد فازی برای هر دو رویداد 15 بود. با لحاظ کردن تجربه کارشناسان و اجرای دوباره مدل با اختصاص وزن 3/0، 1/0 و 4/0 به کارشناسان 1، 2، و 3، رتبه بندی فازی از15 به 22 برای هر دو رویداد شکست تغییر کرد.

نتیجه‌گیری

نتایج نشان دهنده کاربرد عملی روش در این حوزه بود. رویکرد جدید روش موثرتری برای شناسایی خطرات سیستم خط لوله و تجزیه و تحلیل ریسک در مناطق جغرافیایی با داده های محدود یا غیرقابل اعتماد ارائه می دهد. استفاده از این روش جدید در حوزه خطوط لوله نفت و گاز به تصمیم گیری در شرایط عدم اطمینان برای بازرسی و نگهداری خط لوله کمک می کند.

کلمات کليدی

FMEA، فازی، خطوط لوله، نفت و گاز

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.