Systematic review of process accident consequence modeling in Iran

فریدون لعل ℗, مریم عشوری, شقایق عیدانی, روح الله فلاح مدواری, مصطفی پویاکیان ©

Systematic review of process accident consequence modeling in Iran

Code: G-03458

Authors: فریدون لعل ℗, مریم عشوری, شقایق عیدانی, روح الله فلاح مدواری, مصطفی پویاکیان ©

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Safety

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

در سال های اخیر در کشور ایران صنایع فرایندی و متعاقبا حوادث آنها رشد چشمگیری داشته است. با توجه به اهمیت روز افزون این موضوع و همچنین رشد رویکردها و نرم افزارهای مختلف مدلسازی پیامد حوادث از جمله ALOHA و PHAST، مطالعه حاضر با هدف مروری بر مطالعات مدلسازی پیامد حوادث فرآیندی در ایران از سال 1385 تا 1400 انجام شد.

Method

در این مطالعه، مقالات 5 پایگاه بین المللی Embase Medline/PubMed ، ProQuest، Scopus، ، Google Scholarو Web of science و چهار پایگاه ایرانی SID، MagIran، IranMedex و IranDoc مورد بررسی قرارگرفت. کلید واژه های انتخابی برای پایگاه های بین المللی از پنج طبقه شامل 1) مدلسازی، 2) حادثه و پیامد، 3) صنایع فرآیندی، 4) نرم افزار (PHAST و ALOHA) و 5) ایران بود. جستجوی معادل همین کلید واژه ها به زبان انگلیسی نیز در پایگاه های مربوطه انجام گرفت. ضمنا مقالاتی که دارای متن کامل و در دامنه زمانی بودند مورد بررسی قرار گرفتند. جستجوی اولیه ی مطالعات توسط یک نفر انجام شد. غربالگری مطالعات، استخراج نتایج و همچنین ارزیابی کنترل کیفیت به شکل مجزا توسط دو نفر (A و B) صورت پذیرفت. پس از اتمام جستجو، متن کامل مقالات مرتبط با استفاده از چک لیست پریزما بررسی شد.

Results

پس از جستجوی کلیه پایگاه های بین المللی و داخلی تعداد 2276 مقاله یافت شد که پس از حذف مقالات تکراری 2209 مقاله وارد مرحله بررسی از نظر عنوان و چکیده شد. پس از بررسی عناوین و چکیده مقالات، تعداد 113 مقاله وارد مرحله بعدی شد که در این مرحله متن کامل مقالات مورد بررسی قرار گرفت و تعداد 40 مقاله وارد آنالیز نهایی شد. نتایج نشان داد که 25 مطالعه از نرم افزارPHAST ، 11 مطالعه از نرم افزار ALOHA و 4 مطالعه از دو نرم افزار ALOHA و PHAST درکنارهم استفاده کرده اند. بیشترین تعداد مطالعات به ترتیب در بندر امام خمینی و شهر عسلویه انجام شده بود. ضمنا تعداد مطالعاتی که به زبان فارسی به چاپ رسیده بود بیشتر از سایر مطالعات بود. همچنین تطابق یکسانی بین نتایج حاصل از دو نرم افزار در ارائه نتایج صحیح در غلظت های کم وجود نداشت. نرم افزار PHAST نیز در شرایط جوی پایدار و نسبتا پایدار نتایج دقیق تری را نسبت به ALOHA در مسافت های طولانی تر ارائه داده بود.

Conclusion

بررسی و شناسایی خطرات و سناریوها در مطالعاتی که از نرم افزار PHAST استفاده کرده بودند نسبت به مطالعاتی که از نرم افزار ALOHA استفاده کرده بودند بیشتر، دقیق تر و منسجم تر بودند. پیشنهاد می شود در مطالعات آینده با بررسی چند سناریو مشابه به مقایسه دو نرم افزار PHAST و ALOHA بپردازند.

Keywords

مدلسازی، نرم افزار، پیامد، حوادث فرآیندی، PHAST، ALOHA

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.