ارزیابی ریسک خطرات بالقوه ناشی از کار با دامپتراک ها در معادن روباز با استفاده از تکنیک چه می شود اگر ساختار یافته(SWIFT) در سال 1401

فاطمه مکی ابادی ، فاطمه شهربابکی © ℗

ارزیابی ریسک خطرات بالقوه ناشی از کار با دامپتراک ها در معادن روباز با استفاده از تکنیک چه می شود اگر ساختار یافته(SWIFT) در سال 1401

کد: G-26790

نویسندگان: فاطمه مکی ابادی ، فاطمه شهربابکی © ℗

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

یکی از بزرگ ترین ماشین آلات موجود در معادن دامپتراک است که با توجه به شرایط محیطی معادن روباز حوادث زیادی دارد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی ریسک خطرات بالقوه ناشی از کار با دامپتراک ها در معادن روباز با استفاده از تکنیک چه می شود اگر ساختار یافته و ارائه راهکار هایی به منظور کاهش سطح ریسک خطرات انجام گردیده است.

روش کار

این مطالعه به ارزیابی ریسک خطرات بالقوه ناشی از کار با دامپتراک ها در معادن روباز در سال 1400به صورت توصیف کیفی و از نوع مقطعی پرداخته شده است . به این منظور از تکنیک چه می شود اگر ساختار یافته استفاده شده است. با توجه دقیق و جزئی به ساختار ، عملکرد ، نقص های فنی ، اموزش های مورد نیاز اپراتور و ... برای دامپتراک اررزیابی ریسک انجام شده است و در واقع تکنیک چه می شود اگر ساختار یافته ترکیبی از خلاقیت تکنیک چه می شود اگر ...؟ و ساختار نظام مند چک لیست است که سبب به دست آمدن نتایج مفید تر وکامل تر برای شناسایی ریسک های موجود در این دستگاه پرکاربرد و پر خطر می شود .

یافته‌ها

براساس کاربرگ های تکمیل شده و نمره دهی کیفی به ریسک های شناسایی شده در مجموع62 خطر بالقوه به تفکیک علل وقوع حادثه ها در قالب نظام ساختار مند TMEPM ( در پنج کاربرگ : وظایف، وسایل و تجهیزات کار، محیط ، پرسنل ، مدیریت ) شناسایی شد که از این تعداد معیار ریسک 16 خطر غیر قابل تحمل(25.8%) ، 36 خطر نیاز به انجام اقدامات کاهش ریسک (58%) و 10 خطر بهبود مستمر(16.1%) می باشند. 20.9% از خطرات مربوط به وظایف ، 19.3% خطرات مربوط به وسایل و تجهیزات کار ،24.1 % خطرات مربوط به محیط ، 9.6% از خطرات مربوط به پرسنل و 25.8% از خطرات مربوط به مدیریت می باشند. با توجه به لزوم کاهش سطح ریسک ، راهکارهایی ارائه گردید که در نهایت با پیش بینی وضعیت جدید و اعمال راهکار ها معیار رسیک ثانویه ارزیابی شد.

نتیجه‌گیری

وجود خطرات در محیط های معدنی امری اجتناب ناپذیر است اما با شناسایی و ارزیابی ریسک خطرات و ارائه راهکار های کنترلی پیشگیرانه می توان از بروز حوادث و صرف هزینه های مستقیم و غیر مستقیم ناشی از آنها جلوگیری کرد. یافته های مطالعه کاهش سطح ریسک خطرات را پس از اعمال راهکار های کنترلی نشان داده است.

کلمات کليدی

ارزیابی ریسک، دامپتراک، معدن رو باز، چه می شود اگر

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.