طراحی، ساخت و ارزیابی میزان کاهش صدای سایلنسر جذبی نصب شده بر روی فن سانتریفیوژی تحت شرایط مختلف با استفاده از نرم افزار Engineering Noise Control (ENC)

اشکان جعفری ℗, سجاد زارع ©, محمرضا قطبی راوندی, سعید احمدی

طراحی، ساخت و ارزیابی میزان کاهش صدای سایلنسر جذبی نصب شده بر روی فن سانتریفیوژی تحت شرایط مختلف با استفاده از نرم افزار Engineering Noise Control (ENC)

کد: G-83617

نویسندگان: اشکان جعفری ℗, سجاد زارع ©, محمرضا قطبی راوندی, سعید احمدی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

یکی از عمده ترین خطرات دنیای امروز در محیط کار، صدا می باشد. از مهم ترین منابع اصلی تولید صدا در صنعت، فن ها می باشند. برای انتقال و جابجایی هوا به منظور تهویه، جمع آوری گردوغبار، عملیات خشک کردن و غیره از فن ها استفاده میشود. ﻓﻦ ﻫﺎي ﺳﺎﻧﺘریفیوژی ازﺟﻤﻠﻪ ﻓﻦ ﻫﺎي ﭘﺮﻣﺼﺮف در واﺣﺪﻫﺎي ﺻﻨﻌﺘﻰ است. برای کنترل صدای ناشی ازفن ها، اغلب از سایلنسر استفاده میشود.

روش کار

این مطالعه به صورت تجربی – کاربردی می باشد که بر روی فن سانتریفیوژ با پره های خمیده به عقب با دور 2800 دور بر دقیقه و توان 1/1 کیلووات و قطر 18 سانتی متر طراحی وساخته شد. و هدف آن، اندازه گیری میزان کاهش صدای سایلنسر جذبی نصب شده بر روی فن سانتریفیوژی در شرایط متفاوت و فرکانس های مختلف، با استفاده از بهترین حالت جذب صدای جاذب پشم سنگ به دست آمده از نرم افزار ENC (Enginnering Noise Control) بود. میزان کاهش صدا برای سایلنسر جذبی با هدف کنترل صدا، برای شرایط مختلف، در 9 مرحله شامل: شامل: اندازه گیری تراز فشار صدای فن سانتریفیوژی، آنالیز فرکانس فن، اندازه گیری فرکانس غالب، اندازه گیری ضریب جذب مواد جاذب در شرایط مختلف، اندازه گیری فرکانس حد ، اندازه گیری درصد تخلخل ورق پانچ شده، طراحی سایلنسر، اندازه گیری افت تداخلی و تست عملکرد (ارزیابی راندمان) انجام گرفت.

یافته‌ها

متوسط تراز فشار صوت قبل از نصب سایلنسر 94.96 دسی بل و بعد از نصب سایلنسر 74.24 دسی بل بود. همچنین بهترین حالت جذب برای جاذب پشم 5 سانتی متری وجود لایه هوا به ضخامت 2 سانتی متر در پشت آن و بدون وجود لایه جذبی پلی یورتان بر روی آن بود و برای جاذب پشم سنگ 10 سانتی متری وجود لایه هوا به ضخامت 1 سانتی متر در پشت آن و بدون وجود لایه جذبی پلی یورتان بر روی آن بود. وجود لایه جذبی پلی یورتان بر روی جاذب پشم سنگ باعث کاهش در میزان جذب صدا برای فرکانس های بالا گردید. این مطالعه با طراحی و ساخت سایلنسر جذبی پانچ شده موفق به کاهش آلودگی صوتی به میزان 23.7 دسی بل برای فرکانس پایین 63 هرتز گردید.

نتیجه‌گیری

نتایج این پژوهش نشان داد که که با استفاده از نرم افزار ENCهمچنین طراحی صحیح و با استفاده از جاذب های مناسب میتوان به شرایط متفاوت یا بهینه ای جهت کاهش صدای ناشی از جریان هوا در خروجی ها دست یافت. اگر چه میزان اثرگذاری این پارامترها در کاهش میزان افت تراز فشار صوت یکسان و برابر نبوده.

کلمات کليدی

کاهش صدا ، سایلنسر جذبی ، نرم افزار ENC

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.