پیش بینی میزان جذب صدای جاذب ترکیبی و مستقل، تحت شرایط متفاوت و در فرکانس های مختلف، با استفاده از نرم افزار جدید ENC (Enginnering Noise Control)

اشکان جعفری ملک آباد ℗, سجاد زارع ©, محمدرضا قطبی راوندی, سعید احمدی, رضا اسماعیلی, مسلم محمدی دامنه

پیش بینی میزان جذب صدای جاذب ترکیبی و مستقل، تحت شرایط متفاوت و در فرکانس های مختلف، با استفاده از نرم افزار جدید ENC (Enginnering Noise Control)

کد: G-43265

نویسندگان: اشکان جعفری ملک آباد ℗, سجاد زارع ©, محمدرضا قطبی راوندی, سعید احمدی, رضا اسماعیلی, مسلم محمدی دامنه

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

یکی از عمده ترین عوامل زیان آور در محیط کار، صدا می باشد، که کنترل آن بسیار با اهمیت می باشد. تکنیک های مختلفی جهت دستیابی به این هدف (کنترل صدا) وجود دارند که یکی از مهم ترین آنها استفاده از مواد جاذب صوت می باشد. مواد جاذب اغلب به منظور مقابله با اثرات صدای انعکاس یافته از سطوح سخت و سفت استفاده می شود. و باعث کاهش سطح صدای منعکس شده می شود.

روش کار

این مطالعه به صورت تجربی – کاربردی می باشد که در آزمایشگاه عوامل فیزیکی دانشکده بهداشت انجام شد. و هدف آن، پیش بینی میزان جذب صدای جاذب ترکیبی و مستقل تحت شرایط متفاوت و در فرکانس های مختلف، با استفاده از نرم افزار جدید ENC (Enginnering Noise Control) بود. به طور خلاصه مراحل اجرای این مطالعه به ترتیب شامل: 1- اندازه گیری فرکانس غالب صدای منبع صوتی با استفاده از آنالیز فرکانس، 2- اندازه گیری فرکانس حد (فرکانس پیک جذب صدا) مواد جاذب با استفاده از نرم افزار ENC با تغییر در پارامترهای فیزیکی جاذب ترکیبی و مستقل، 3- مقایسه بهترین حالت جذب صدای جاذب ترکیبی و مستقل برای تمامی فرکانس ها با یافته های حاصل از لوله امپدانس در شرایط واقعی، می باشد.

یافته‌ها

بهترین حالت جذب برای جاذب های ترکیبی و مستقل، استفاده از جاذب پشم سنگ 5 سانتی متری با وجود لایه هوا به ضخامت 2 سانتی متر در پشت آن و بدون وجود لایه جذبی پلی یورتان بر روی آن، و جاذب پشم سنگ با ضخامت 10 سانتی متر و وجود لایه هوا به ضخامت 1 سانتی متر در پشت آن و بدون وجود لایه جذبی پلی یورتان بر روی آن بود. وجود لایه جذبی پلی یورتان بر روی جاذب پشم سنگ باعث کاهش در میزان جذب صدا برای فرکانس های بالا گردید. همچنین نتایج به دست آمده از بهترین شرایط جذب در نرم افزار ENC با یافته های به دست آمده از دستگاه impedance tube در شرایط واقعی ( یا آزمایشگاهیی) همخوانی بسیاری داشت.

نتیجه‌گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که با استفاده از نرم افزار ENC و طراحی صحیح و استفاده از جاذب های مناسب، تغییر در پارامترهای فیزیکی جاذب و استفاده از جاذب ترکیبی، می توان به شرایط مناسب و بهینه ای از جذب صدا دست یافت. اگر چه میزان اثرگذاری این پارامترها در کاهش میزان افت تراز فشار صوت یکسان و برابر نبوده.

کلمات کليدی

ضریب جذب، پیش بینی جذب، نرم افزار ENC

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.