No Title

طالب عسکری پور, حامد آقائی © ℗, رضا محمودی

No Title

Code: G-08723

Authors: طالب عسکری پور, حامد آقائی © ℗, رضا محمودی

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Safety

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

بیمارستان ها و واحدهای مراقبت های بهداشتی جزو پنج محیط شغلی خطرناک طبقه بندی می شوند. مطالعات قبلی روابط بین فرهنگ ایمنی بیمار، فرهنگ ایمنی شغلی و رفتار ایمن را بررسی کرده اند. با این حال، تاکنون مطالعه جامعی به بررسی روابط بین این عوامل بخصوص در کشورهای در حال توسعه مانند ایران نپرداخته است. هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه بین فرهنگ ایمنی، فرهنگ ایمنی بیمار و رفتار ایمن در بین پرستاران می باشد.

Method

مطالعه حاضر بصورت توصیفی تحلیلی و در سال 1400 در سه بیمارستان تابعه دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام پذیرفت. پس از تعیین معیارهای ورود شاغلین به مطالعه، با استفاده از روش سرشماری 220 پرستار وارد مطالعه شده و مورد بررسی قرار گرفتند. وضعیت فرهنگ ایمنی شغلی با استفاده از پرسشنامه ارزیابی فرهنگ ایمنی پرستاران مورد بررسی قرار گرفت. سنجش فرهنگ ایمنی بیمار با استفاده از پرسشنامه استاندارد بررسی بیمارستانی فرهنگ ایمنی بیمار انجام شد. بمنظور تعیین رفتار ایمن پرستاران از یک پرسشنامه دو بعدی محقق ساخته استفاده شد. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS و از طریق مدل سازی معادلات ساختاری تجزیه تحلیل و سهم متغیرهای پنهان بر متغیرهای وابسته مطالعه تعیین شد. عملکرد مدل با استفاده از شاخص های مربوطه مورد سنجش قرار گرفت.

Results

در مجموع 220 پرستار در این مطالعه شرکت کردند. بیش از نیمی از آنها زن (57%) بودند. سن شرکت کنندگان بین 20 تا 30 سال (5/55٪) و کمی بیشتر از نیمی از آنها کمتر از 5 سال سابقه کار (51/5٪) داشتند. بیشترین و کمترین امتیاز ابعاد فرهنگ ایمنی شغلی به ترتیب برای گزارش خطا و خستگی تجمعی به دست آمد. در بین ابعاد فرهنگ ایمنی بیمار، پاسخ غیر تنبیهی به خطاها بالاترین و انتظارات و اقدامات مدیریت ایمنی بیمار کمترین میانگین امتیاز را داشتند. ضریب همبستگی بین فرهنگ ایمنی شغلی و فرهنگ ایمنی بیمار 63/0 بود (05/0p). فرهنگ ایمنی شغلی و فرهنگ ایمنی بیمار نیز ارتباط معنی داری با رفتار ایمن نشان دادند. نتایج مربوط به سنجش و برآورد شاخص¬های نیکویی برازش مدل نیز نشان داد مقادیر شاخص¬های GFI، χ2/df، RMSEA، CFI و TLI به ترتیب 86/0، 85/1، 061/0، 920/0 و 91/0 می¬باشد.

Conclusion

نتایج این مطالعه نشان داد که فرهنگ ایمنی شغلی و فرهنگ ایمنی بیمار در سطح متوسط قرار داشته و انجام مداخلات در جهت ارتقاء این دو متغیر ضروری می باشد. همچنین نتایج نشان داد که با بهبود فرهنگ ایمنی، فرهنگ ایمنی بیمار نیز افزایش یافته و در نهایت منجر به بهبود رفتار ایمن پرستاران می شود.

Keywords

فرهنگ ایمنی شغلی، فرهنگ ایمنی بیمار، رفتار ایمن

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.