Investigation and classification of studied anthropometric indices in Iranian population

عمران احمدی ©, الهام قاسمی ℗

Investigation and classification of studied anthropometric indices in Iranian population

Code: G-94261

Authors: عمران احمدی ©, الهام قاسمی ℗

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Ergonomics

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

برخی از اختلالات اسکلتی- عضلانی،خستگی و خطاهای انسانی ریشه در طراحی نامناسب ابزار و تجهیزات دارد.طراحی مناسب بر اساس داده های آنتروپومتریک سازگار با جمعیت مورد بررسی است .محققین ایرانی با هدف گردآوری داده های مورد نیاز برای طراحی ایستگاه های کاری و تهیه بانک اطلاعات آنتروپومتریکی مطالعاتی را انجام داده اند.مطالعه حاضر با مروری جامع برکلیه مطالعات انجام شده در بازه زمانی مدنظر، سعی دارد جایگاه کنونی و مسیر مطالعات آتی را تعیین نماید.

Method

جهت یافتن مستندات و مقالات پژوهش حاضر با جستجو در پایگاه های معتبر بین المللی شامل پایگاه داده Google Scholar و پایگاه های داده های داخلی شامل SID،Medlib ،Magiran ،Iranmedex با استفاده از کلید واژه های کلیدی در رابطه با ابعاد آنتروپومتریک جمعیت ایرانی جستجو انجام گردید . کل مستندات به دست آمده حاصل از جستجوهای انجام شده در پایگاههای داخلی و خارجی شامل 462 مقاله در پایگاه های داخلی و 814 مقاله در پایگاه Google scholar بود که در مرحله بعد مطابق با هدف مورد بررسی نظر غربال شدند . معیار ورود به مطالعه، انطباق هدف مستند مورد بررسی با اندازه گیري ابعاد بدنی جمعیت بزرگسال ایرانی و اندازه گیری ابعاد آنتروپومتری در جمعیت هدف ، براي طراحی ایستگاه کار یا ابزار و تجهیزات طبق جداول آنتروپومتریکی بود.

Results

به طور کلی 6.2 درصد از کل مقالات بدست آمده از پایگاههای مورد بررسی، بررسی و غربال شدند و در نهایت تعداد 29 مقاله، حائز شرایط ورود به پژوهشش حاضر بودند. مستندات بدست آمده و انتخاب شده مورد بررسی مربـوط به بازه زمانی سالهاي 1394 تا 1400 می باشد که از نظر روش کار و از نظر نتایج حاصله با یکدیگر مقایسه شدند. از بین مطالعات مورد بررسی بیشترین ابعاد مورد بررسی ارتفاع قد ایستاده، ارتفاع قد نشسته، ارتفاع رکبی و ارتفاع آرنج نشسته و کمترین بعد مورد بررسی طول کفل_زانو نشسته، پهنا کفل نشسته و ارتفاع آرنج نشسته و ارتفاع شانه-آرنج نشسته بودند . طبق بررسی های انجام شده در مطالعات حاضر بانک اطلاعاتی آنتروپومتریکی نسبتا کاملی به دلیل عدم بررسی بعضی ابعاد در برخی از سال 1394 تا 1400 داریم.

Conclusion

نتایج حاصل از بررسی مستندات مورد بررسی نشان داد که کاربرد جداول موجود در طراحیایستگاه کار و تجهیزات براي جمعیت عمومی بزرگسالان ایرانی با محدودیت هایی مواجه است. پیشـنهاد می شود علاوه بر اهتمام به تصحیح و به روز رسانی جداول آنتروپومتري موجود، نسبت به تهیه پایگاه جامع داده هاي آنتروپومتریک بزرگسالان ایرانی اقدام گردد.

Keywords

بانک اطلاعات آنتروپومتریک ، طراحی ایستگاه کار

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.