Effect of Air Blowing inside Isolated Hospital Clothing on Perceptual and Physiological Heat Strain in Climate Condition

نگار سلیمانی ℗, پیمانه حبیبی, حبیب اله دهقان ©

Effect of Air Blowing inside Isolated Hospital Clothing on Perceptual and Physiological Heat Strain in Climate Condition

Code: G-09125

Authors: نگار سلیمانی ℗, پیمانه حبیبی, حبیب اله دهقان ©

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Physical factors

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

: استرس گرمایی به عنوان یکی از مهم ترین شکایات پرسنل خدمات بهداشتی- درمانی در زمان استفاده از لباس های ایزوله به منظور حفاظت در برابر عوامل بیولوژیکی به خصوص در فصول گرم به شمار می رود. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر دمش هوا در داخل لباس های ایزوله بیمارستانی بر شاخص های فیزیولوژیکی- ادراکی استرین گرمایی در شرایط آزمایشگاهی انجام گردید.

Method

این مطالعه تجربی برروی 5 مرد (54/0 ± 5/22 سال، 03/0±65/1 متر، 96/8 ± 75/55 کیلوگرم) و 6 زن (78/1± 2/22 سال، 89/0± 78/1متر، 9/6 ± 95/70 کیلوگرم) انجام شد. آزمایش در سه مرحله با لباس معمولی، پوشش گان و پوشش گان به همراه دمش هوا با شدت جریان 8 ، 10 ، 12 و 14 فوت مکعب در دقیقه ، تحت شرایطی دمایی 27 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 25 درصد در اتاقک شرایط جوی انجام گرفت. در هر مرحله فرد به مدت نیم ساعت بر روی نوارگردان باسرعت km/hr 2و شیب صفر درصد فعالیت کردند و به فواصل زمانی 5 دقیقه پارامتر های فیزیولوژیکی شامل ضربان قلب ، دمای پوست در نواحی سینه ، پشت ، ساعد و پیشانی اندازه گیری شد . همچنین پارامتر های ادراکی شامل احساس گرمایی ، احساس تعریق و ناراحتی گرمایی اندازه گیری شد. دما و رطوبت داخل لباس و محیط نیز اندازه گیری و ثبت شد.

Results

یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد که اختلاف بین مقادیر میانگین دمای سینه و پشت در زنامن ومردان در هنگام فعالیت با لباس معمولی ، گان و گان با دمش وجود دارد. هم چنین بین میانگین نمره احساس گرمایی، احساس ناراحتی ناشی از گرما و هم چنین احساس تعریق در هنگام فعالیت با لباس معمولی، پوشش گان و پوشش گان همراه با فن در هر دو جنس زن و مرد اختلاف معناداری وجود داشت(P 0.001 ) . در زنان، میانگین نمرات احساس گرمایی، میانگین احساس ناراحتی از گرما و میانگین احساس تعریق در حالت پوشش گان و گان با فن در دمش های 10و 12 فوت مکعب در دقیقه به طور معنا داری کاهش پیدا کردP 0.001)) . و در مردان، در دمش های 12و 14 فوت مکعب در دقیقه در حالت پوشش گان و گان با فن اختلاف معنا داری وجود داشت ( P 0.001)) .

Conclusion

استفاده از جریان دمنده هوا در لباس های ایزوله بیمارستانی می تواند بر روی پارامترهای فیزیولوژیکی- ادراکی اثر معناداری در هر دو جنس زنان و مردان داشته باشد. وجود جریان دمنده در این لباس ها می تواند باعث افزایش ایمنی، عملکرد کاری، آسایش حرارتی و کاهش احتمال بروز بیماری های ناشی از گرما شود. همچنین این مطالعه می تواند به عنوان یک مطالعه اولیه برای انجام تحقیقات بیشتر در آینده در نظر گرفته شود.

Keywords

احساس گرمایی، دمای پوست، جریان دمنده هوا، استرین گرمایی، لباس

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.