Prevalence of metabolic syndrome in workers of small workshops in Gamishan township

اسماعیل رادپور © ℗, سلیمه پور قزل, عبدالستار نیازی , ادریس قرنجیک

Prevalence of metabolic syndrome in workers of small workshops in Gamishan township

Code: G-68029

Authors: اسماعیل رادپور © ℗, سلیمه پور قزل, عبدالستار نیازی , ادریس قرنجیک

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Toxicology

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

سندروم متابولیک مجموعه ای از اختلالات متابولیك است که علائم آن شامل بالا بودن قندخون ناشتا، افزایش تری گلیسرید خون، پرفشاری خون، پایین بودن HDLو چاقی داخل شکمی است. بیمارانی که سه علامت یا بیشتر را داشته باشند، به عنوان فرد مبتلا به سندروم متابولیك تشخیص داده می شوند، سندروم متابولیك خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی، دیابت، دیس لیپیدمی، سکته مغزی، استئوآرتریت، برخی سرطان ها و مرگ و میر را افزایش می دهد.

Method

این مطالعه مقطعی بر روی 278 نفر از شاغلین کارگاه های کوچک در سال1400انجام گرفت. نمونه خون افراد شرکت کننده در تحقیق جهت تعین میزان تری گلیسرید و HDLکلسترول خون، همچنین قند خون ناشتا جمع آوری و مورد آزمایش قرار گرفت. دور کمر و فشار خون آنان نیز اندازه گیری شد. سپس سندروم متابولیك با وجود سه معیار یا بیشتر از معیارهای ATP III شامل: تری گلیسرید 150≥ میلی گرم در دسی لیتر، فشار خون بالا( فشار خون سیستولیك 130≥ میلیمتر جیوه و فشار خون دیاستولیك95 ≥ میلیمتر جیوه)، قند خون ناشتا ( 110 ≥ میلی گرم در دسی لیتر، دورکمر 102≥ سانتی متر در مردان و 99≥ سانتی متر در زنان، ، 40 HDLمیلی گرم در دسی لیتر در مردان مشخص گردید. اطلاعات با نرم افزار SPSSو آزمونهای کای دو، تی مسقل ،تحلیل واریانس و رگرسیون لجستیك تجزیه و تحلیل گردید

Results

بیشترین محدوده سنی 42-35 سال(2/%38) بود.میزان شیوع سندروم متابولیك8/24 % بود و % 19/65یك جزء از اجزاء سندروم متابولیك را داشتند. بیشترین شیوع اجزای سندروم متابولیك در این مطالعه مربوط به FBSبالا ( 82/%16) و HDLکمتر از حد طبیعی 23(%24) بود.. میانگین تری گلیسرید 136 میلی گرم در دسی لیتر، میانگین فشار خون سیستولیک 125 میلیمتر جیوه و دیاستولیک 90 میلی متر جیوه بود.میانگین دور کمر 98 سانتی متر بود.13% دارای شاخص دور کمر بالاتر از 102 سانتی متر بود.نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد FBSبالا و HDLکمتر از حد طبیعی از ریسك فاکتورهای مهم سندروم متابولیك در بین شاغلین می باشند. در نهایت توصیه می شود با آموزش شاغلین در خصوص عوارض سندروم متابولیک در حفظ و ارتقاء سلامتی آنها کوشش گردد.

Conclusion

با توجه به شیوع نسبتا بالا سندروم متابولیک و همچنین سطوح غیر طبیعی هر از پارامتر های دوره کمر، تری گلیسرید، فشار خون، لیپوپروتئین با چگالی بالا و قند خون افراد و شاخص توده بدنی، لذا ضروری است که با پیاده سازی برنامه های آموزشی در جهت افزایش آگاهی افراد، برای تغییر در سبک زندگی و شغلی آنها به کاهش عواض ناشی از سندروم متابولیک و افزایش سطح سلامت افراد کمک نمود.

Keywords

شاغلین، سندروم متابولیك ،فشار خون

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.