بررسی وضعیت ارگونومیکی راننده در خودروی شاهین(محصول جدید شرکت سایپا)

سید رضا آقازاده © ℗, علی زارع, الهه محمدی

بررسی وضعیت ارگونومیکی راننده در خودروی شاهین(محصول جدید شرکت سایپا)

کد: G-58963

نویسندگان: سید رضا آقازاده © ℗, علی زارع, الهه محمدی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

در این مطالعه به منظور بررسی ارگونومی راننده بخشهای صندلی، فرمان،ترمز، گاز، کلاچ و دسترسی به تجهیزات مورد بررسی قرار گرفت.نتایح نشان دهنده وضعیت مناسب خودرو و امتیاز بالای شرکت کنندگان از فرمان و صندلی خودرو بود ولیکن اکثر شرکت کنندگان وضعیت کلاچ خودرو را از لحاظ نیرو و فاصله کلاچ گیری نامناسب ارزیابی کردند که نشان از نیاز به تغییرات در این زمینه محسوس می باشد.

روش کار

در این مطالعه متغیرهای فیزیکی شامل موقعیت صندلی و فاصله دسترسی ، فاصله تا کنترلگر پایی و نیروی مورد نیاز برای کلاچ گیری اندازه گیری شد و برای بررسی رضایت و راحتی ارگونومیکی از پرسشنامه ای که به این منظور و با توجه به مطالعات قبلی و همچنین نظر کارشناسان بود تهیه گردید.ضمنا به منظور درک صحیح تر وضعیت ارگونومیکی ، خودرو پژو پارس به عنوان یکی از پر تیراژترین خودروهای تولید داخل نیز در شرایط مشابه توسط شرکت کنندگان مورد ارزیابی قرار گرفت.در این مطالعه هر یک از شرکت کنندگان خودرو را از لحاظ وضعیت صندلی ، فرمان ، کنترلگر ها شامل کلاچ ، گاز و ترمز مورد بررسی قرار داد.نتایج مطالعه بر اساس صدک بندی نیز جداسازی گردید تا در این زمینه بتوان در آینده و بخش طراحی تجهیزات تغییرات لازم را لحاظ نمود.

یافته‌ها

در بخش ارزیابی وضعیت صندلی خودرو از لحاظ ارگونومیکی نتایج نشان می دهد که بازه صندلی خودرو از لحاظ تنظیم در جهت عمودی مناسب بوده و اکثر شرکت کنندگان در مطالعه قابلیت تنظیم عمودی را مناسب ارزیابی کردند به طوری که 95 درصد شرکت کنندگان بعد از تنظیم صندلی، دسترسی مناسبی داشتند.در بخش وضعیت تنظیمات پشتی صندلی 91 درصد افراد از تنظیمات پشتی صندلی راضی بودند و ولیکن در بحث پوشش ناحیه لومبار کمر 26 درصد افراد اعلام نارضایتی و خستگی کردند. در بخش دسترسی به فرمان و تنظیمات مرتبط با آن اکثر افراد از تنظیمات افقی و عمودی راضی بودند ولیکن صدک95 میزان تنظیمات ارتفاع فرمان را نامناسب ارزیابی کردند . در بخش تنظیمات ارتفاع صندلی مشکل اصلی عدم هماهنگی بین ارتفاع صندلی و فضای زیر جعبه فرمان برای افراد بلند قد بود.در بخش بررسی پدال کلاچ حدود41درصد افراد کلاچ گیری در ترافیک دشوار و ناراحت کننده اعلام کردند.فرمان الکتریکی رضایت اکثر شرکت کنندگان (95 درصد) را در زمینه نیروی مورد نیاز برای چرخش فرمان ، فراهم کرده بود.

نتیجه‌گیری

با توجه به نتایج می توان گفت رضایت از صندلی خودرو، فرمان الکتریکی و نیروی پدال گاز و ترمز مناسب بوده و فقط در بخش تنظیمات صندلی تغییرات بسیار جزئی لازم می باشد ولیکن در زمینه مشخصات پدال کلاچ خودرو نیاز به تغییرات اساسی می باشد.در این بخش هم فاصله کلاچ گیری و هم نیروی کلاچ گیری باعث عدم رضایت و احساس راحتی راننده می گردد.

کلمات کليدی

خودروی شاهین ، ارزیابی ارگونومیکی خودرو ، رضایت راننده

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.