بررسی ارتباط بین صدا و افت شنوایی در کارگران سنگ زنی، یک از شرکت های صنایع فولاد خوزستان

پیام رشنودی ℗, آرمان امیری ©, حسینعلی رنگ کوی

بررسی ارتباط بین صدا و افت شنوایی در کارگران سنگ زنی، یک از شرکت های صنایع فولاد خوزستان

کد: G-27103

نویسندگان: پیام رشنودی ℗, آرمان امیری ©, حسینعلی رنگ کوی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

از دست دادن شنوایی ناشی از صدا (NIHL) یک خطر جدی، گسترده، اما قابل پیشگیری بهداشت شغلی در بسیاری از مشاغل است، که همواره یک عامل تحدید کننده سلامت کارگران در محیط های صنعتی می باشند. هدف از این مطالعه ارزیابی افت شنوایی ناشی از صدا در یکی از صنایع فولاد استان خوزستان در سال 1400 می باشد.

روش کار

این مطالعه توصیفی –تحلیلی به صورت مقطعی بر روی 28 نفر از افراد شامل 14 نفر از کارگران سنگ زن به عنوان گروه مورد و 14 نفر از کارمندان اداری شرکت به عنوان گروه شاهد در سال 1400 انجام شد. جهت جمع آوری اطلاعات دموگرافیکی افراد شامل سن،قد،وزن و سابقه کاری و همچنین مواجهه شغلی کارگران و رفتارهای بهداشتی آنان از جمله مصرف سیگار،سابقه بیماری و مصرف دارو با انجام مصاحبه و مشاهده سوابق پرونده معاینات پزشکی ادواری کارکنان صورت گرفت. با بررسی تست ادیومتری هر دو گروه کاهش شنوایی گوش چپ و راست و افت کلی در فرکانس های(500-8000 هرتز) محاسبه و با استاندارد پیشنهادی مقایسه شد. نتایج بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 و سطح اطمینان 95 درصد تحلیل گردید.

یافته‌ها

میانگین سن و سابقه کار گروه مورد و شاهد به ترتیب 8/61 ±35/42 ، 6/12± 9/57سال و 8/46±34/78 ، 6/09±8/58 سال بود. میانگین افت شنوایی کلی در گروه مواجهه و شاهد به 2/76±25/56و 4/07±7/07 دسی بل بدست آمد. در هر دو گروه مواجهه و شاهد میانگین افت شنوایی گوش چپ بیشتر از میانگین افت شنوایی گوش راست بدست آمد. همچنین نتایج بررسی ادیومتری نشان داد که بیشترین افت شنوایی در فرکانس 4000 هرتز رخ داده است. با توجه به آنالیز آماری داده ها، رابطه معناداری بین افت شنوایی و تراز معادل مواجهه 8 ساعته بدست آمد (0/05p). نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که بیشترین افت شنوایی در فرکانس 4000 هرتز رخ می دهد و همچنین بین میزان Leq و ساعات مواجهه کارگران با صدا و افت شنوایی رابطه معنا داری وجود داشت(0/05p).

نتیجه‌گیری

نتایج نشان داد کارگران شاغل در حرفه ی سنگ زنی به دلیل مواجهه طولانی مدت در طول شیفت کاری خود با سرو صدا به مرور زمان صدای محیط کاری موجب افت شنوایی در آنها می گردد. با توجه به ارتباط معنی دار بین صدا و افت شنوایی، کنترل صدا می تواند باعث کاهش هزینه های صرف شده جهت درمان و پرداخت غرامت برای کارگران آسیب دیده ،همچنین افزایش بازده کاری در کارگاههای تولیدی گردد.

کلمات کليدی

صدا، افت شنوایی، ادیومتری، سنگ زنی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.