بررسی تأثیر پاندمی کووید 19 بر استرس: مطالعه‌ای موردی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت

ساناز شریف © ℗, حمید جهانگیری

بررسی تأثیر پاندمی کووید 19 بر استرس: مطالعه‌ای موردی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت

کد: G-01534

نویسندگان: ساناز شریف © ℗, حمید جهانگیری

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

گسترش شیوع کووید-19 بر همه بخش‌ها از جمله آموزش تأثیر گذاشته است. تغییرات در این شرایط می‌تواند سطوح مختلفی از استرس را ایجاد کند که بر عملکرد دانشجویان اثر بگذارد. این تحقیق با هدف بررسی تعیین میزان استرس و اضطراب ناشی از همه‌گیری بیماری کووید 19 در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت طراحی و انجام شد.

روش کار

در این مطالعه توصیفی – تحلیلی که به صورت مقطعی پاییز 1400 انجام شد، جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بود. از میان 1050 دانشجوی کارشناسی و دکترای حرفه‌‏ای دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تعداد 154 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه آماری در این مطالعه مشارکت داشتند. ابزار جمع‌‏آوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامه‌‏ای دو بخشی بود که در بخش اول پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی از قبیل مقطع تحصیلی، جنسیت و وضعیت تأهل (مجرد یا متأهل) و در بخش دوم از پرسشنامه‏‌ای تحت عنوان مقیاس اضطراب بیماری کرونا (CDAS: Corona Disease Anxiety Scale) استفاده گردید. مقیاس مذکور دارای 18 آیتم می‏باشد که به طور کلی دو مؤلفه را می‏سنجد. سوالات 1 تا 9 مربوط به علائم روانی بوده و سوالات 9 تا 18 علائم جسمانی را مورد ارزیابی قرار می‏دهد. یافته‌‏ها توسط نرم‌‏افزار SPSS نسخه 21 تجزیه و تحلیل شدند. به منظور آگاهی از تفاوت‏‌های احتمالی بین وضعیت ابعاد استرس دانشجویان ناشی از کرونا بر حسب مقطع تحصیلی پاسخگویان، جنسیت و وضعیت تأهل از آزمون t مستقل استفاده شد.

یافته‌ها

نتایج نشان داد که در این پژوهش 99 نفر زن (2/64 درصد) و 55 نفر مرد (8/35 درصد) بودند. همچنین 107 نفر آن‌ها مجرد (4/69 درصد) بودند که از نظر مقطع تحصیلی 113 نفر (4/73 درصد) کارشناسی و 41 نفر (6/26 درصد) دکتری حرفه‌‏ای بودند. نتایج حاصل از توزیع فراوانی وضعیت علائم فیزیکی استرس دانشجویان نشان از آن داشت که 8/7 درصد از آ‏نها دارای علائم فیزیکی استرس ناشی از کرونا در سطح بالا بودند. همچنین بررسی علائم روان‏شناختی پاسخگویان نشان از آن داشت که 1/22 درصد پاسخگویان دارای علائم روان‏شناختی استرس در سطح بالا بودند. همچنین نتایج نشان داد که 5/21 درصد دانشجویان دارای اضطراب متوسط و 6/13 درصد دارای اضطراب بالای ناشی از کرونا می‏باشند. همچنین نتایج به ‏دست‏ آمده از مقایسه میانگین مؤلفه‌های اضطراب ناشی از کرونا به تفکیک مقطع تحصیلی دانشجویان نشان از وجود تفاوت آماری معنی‏دار در سطح 5 درصد در وضعیت مؤلفه‌های علائم فیزیکی و اضطراب کلی ناشی از کرونا می‏‌باشد. وضعیت مؤلفه‏‌های استرس ناشی از کرونا به تفکیک ویژگی‏های فردی پاسخگویان نشان از تفاوت‏های آماری معنی‌‏داری داشت.

نتیجه‌گیری

میزان مؤلفه‌های علائم فیزیکی و اضطراب کلی دانشجویان در سطح پایین ارزیابی شده است. هر چند که نتایج این تحقیق سطح بالایی از میزان استرس را در جمعیت مورد مطالعه نشان نمی‌دهد اما ترس از ابتلا به کرونا و انتقال آن به اعضای خانواده می‏تواند یکی از عوامل مؤثر بر استرس دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در همه‏‌گیری کرونا باشد.

کلمات کليدی

ویروس کرونا، دانشجویان علوم پزشکی، استرس، جیرفت

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.