شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی در بخش اکسترودر بایاس صنایع لاستیک کرمان با استفاده از تکنیک SHERPA

سامان دستاران © ℗, ابوذر ترک زاده , ادریس سلطانی

شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی در بخش اکسترودر بایاس صنایع لاستیک کرمان با استفاده از تکنیک SHERPA

کد: G-84631

نویسندگان: سامان دستاران © ℗, ابوذر ترک زاده , ادریس سلطانی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

خطاهای انسانی علت بسیاری از حوادث اعم از حوادث صنعتی و غیرصنعتی می باشند، به همین دلیل پیدا کردن رهیافت هایی برای شناسایی و کاهش آنها بسیار حائز اهمیت است.. از آنجائیکه تاکنون در زمینه خطاهای انسانی در صنایع لاستیک سازی مطالعات اندکی انجام شده است، لذا تصمیم بر آن شد تحقیقی با هدف شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی در بخش اکسترودر بایاس صنایع لاستیک کرمان با استفاده از تکنیک SHERPA انجام شود.

روش کار

این پژوهش از نوع کیفی و جامعه نگر و بصورت مقطعی در واحد اکسترودر بایاس صنایع لاستیک کرمان در سال 1398 انجام شد. اطلاعات با استفاده از مشاهده مستقیم فعالیت ها و مصاحبه با مسئولین و اپراتورهای بخش اکسترودر و اپراتورهای این جمع آوری و در مجموع 9 وظیفه بحرانی که در آنها احتمال ایجاد آسیب به پرسنل شاغل در این قسمت زیاد بود ، شناسایی شدند. روش بررسی در این تحقیق بر اساس دستورالعمل SHERPA می باشد. این روش در 8 مرحله انجام می شود و در ابتدا آنالیز وظایف و زیروظایف به طریق سلسله مراتبی صورت می گیرد و در مرحله بعد با استفاده از چک لیست استاندارد ، انواع خطاها شناسایی و سپس ارزیابی ریسک انجام می شود و سپس خطاهای بحرانی شناسایی و در انتها راههکارهای عملی جهت کنترل و جلوگیری از بروز خطا ارائه می گردد.

یافته‌ها

با تجزیه و تحلیل برگه های کار SHERPA ، 98 خطا شناسایی شد که از این تعداد ، 89/44 % خطاها از نوع عملکردی ، 81/40 % خطاها از نوع بازدید، 08/4 % خطاها از نوع انتخابی، 12/6 % خطاها از نوع بازیابی و 08/4 % خطاها از نوع ارتباطی می باشد. در نتیجه بیشترین نوع خطاها از نوع عملکردی و کمترین نوع خطاها از نوع ارتباطی هستند. همچنین بر اساس نتایج این تحقیق ، 06/3 درصد خطاها در سطح ریسک غیر قابل قبول، 89/44 درصد خطاها در سطح ریسک نامطلوب، 57/28 درصد خطاها در سطح ریسک قابل قبول نیاز به تجدید نظر و 46/23 درصد خطاها در سطح ریسک قابل قبول بدون نیاز به تجدید نظر می باشند. در نتیجه بیشترین خطاها در سطح ریسک نامطلوب و کمترین خطاها در سطح ریسک غیر قابل قبول هستند.

نتیجه‌گیری

نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که بیشترین درصد فراوانی خطاها و همچنین بیشترین درصد سطح ریسک مربوط به خطاهای عملکردی با سطح ریسک نامطلوب می باشد. لذا برای کاهش وقوع این قبیل خطاها و محدود کردن پیامدهای آنها راهکارهای کنترلی از جمله آموزش های ادواری روش صحیح انجام کار، تهیه چک لیست نظارتی، تدوین دستورالعمل و ایجاد یک سیستم گزارش دهی منظم و استاندارد ارائه می گردد.

کلمات کليدی

خطای انسانی ، روش SHERPA ، ارزیابی ریسک، صنایع لاستیک

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.