بررسی موانع انجام حرکات اصلاحی در بین کارمندان اداری

فائزه مکی, ناصر هاشمی‌نژاد © ℗, سمیه طاهرنژاد, مقدمه میرزایی

بررسی موانع انجام حرکات اصلاحی در بین کارمندان اداری

کد: G-61309

نویسندگان: فائزه مکی, ناصر هاشمی‌نژاد © ℗, سمیه طاهرنژاد, مقدمه میرزایی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

کارکنان اداری به دلیل رفتار کم‌تحرک، پوسچرهای نامناسب استاتیک و بار کار ذهنی نسبتاً بالا در معرض خطرات ناگوار سلامتی قرار دارند. انجام تمرینات ورزشی در محل کار می‌تواند برای کنترل پیامدهای ناشی از رفتار بی‌تحرک مفید باشد. هدف از این مطالعه بررسی موانع انجام حرکات اصلاحی تجربه شده توسط کارمندان اداری در طول یک کارآزمایی مداخله ای حرکات اصلاحی 4 هفته ای (با استفاده از نرم‌افزار آموزش و یادآوری) بود.

روش کار

پس از بررسی مطالعات قبلی و مصاحبه با کارمندان اداری در رابطه با عللی که در انجام تمرینات فیزیکی همکاری نمی‌کنند، پرسشنامه‌ی محقق ساخته طراحی و روایی سنجی (روایی صوری و محتوایی) شد. سپس پرسشنامه توسط 35 نفر از کارمندان اداری غیر از کارمندان اداری گروه مداخله تکمیل شد و سازگاری درونی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت پرسشنامه محقق ساخته در مطالعه‌ی حاضر‌ توسط 33 کارمند اداری که در گروه مداخله شرکت کردند و در طول چهار هفته حرکات اصلاحی را همراه با نرم‌افزار آموزش و یادآوری حرکات اصلاحی انجام دادند، تکمیل شد. نرم‌افزار مورد استفاده در این مطالعه، به‌گونه‌ای تنظیم شد که هر 15 دقیقه یک‌بار حركات اصلاحی را برای اندام‌های مختلف بدن (گردن، شانه و بازو، دست و مچ دست، پشت و کمر، مچ پا و پا و چشم) در گوشه صفحه كامپيوتر ارائه می‌داد و كاربر را تشويق به انجام آن می‌کرد.

یافته‌ها

با تایید روایی صوری و محتوایی پرسشنامه محقق ساخته، سازگاری درونی (704/0) با ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. در نهایت پس از استفاده از این پرسشنامه در مطالعه‌ی حاضر، نتایج حاصل از آن در بررسی موانع احتمالی انجام حرکات اصلاحی در محل کار نشان داد وقت ناکافی برای انجام حرکات اصلاحی (57.6% موافق) و نیاز به تمرکز و توجه بالا در انجام وظایف (57.6% موافق) از جمله مؤثرترین عوامل در عدم انجام حرکات اصلاحی محل کار بودند. از طرفی عدم احساس درد یا ناراحتی (9.1% موافق)، در اولویت نبودن سلامتی (بدون موافق)،توانایی انجام وظایف با وجود احساس درد یا ناراحتی (6.1% موافق) و رفع درد و ناراحتی با کمی استراحت (6% موافق) از جمله بی ‌تاثیرترین موانع در انجام حرکات اصلاحی در محل کار بودند.

نتیجه‌گیری

این پرسشنامه شامل 14 عبارت است که استفاده از آن برای کارمندان اداری در شناسایی و بررسی موانع احتمالی انجام تمرینات فیزیکی در محل کار ممکن است در مواقع لزوم مفید است. همچنین این ابزار می‌تواند برای رفع موانع مذکور و ارتقای رفتار کارمندان اداری در انجام حرکات اصلاحی کمک کننده باشد.

کلمات کليدی

کارمندان اداری، حرکات اصلاحی، موانع.

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.