بررسی استاندارد اعتباربخشی بیمارستان ها با رویکرد HSE-MS

محدثه منصوری ℗, امیرحسین دوامی ©

بررسی استاندارد اعتباربخشی بیمارستان ها با رویکرد HSE-MS

کد: G-10567

نویسندگان: محدثه منصوری ℗, امیرحسین دوامی ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

اعتباربخشی بیمارستانی فرآیند ارزشیابی نظام مند و تعیین اعتبار بیمارستان توسط یک سازمان مستقل خارجی با استفاده از استانداردهای مطلوب ساختاری، فرآیندی و پیامدی است. اعتباربخشی راهبرد مناسبی برای ارتقاء کیفیت ، ایمنی و اثربخشی خدمات بیمارستانی است. از آنجایی که مراکز بهداشتی و درمانی با طیف وسیعی از خطرات شغلی مواجه هستند استاندارد HSE-MS می تواند به عنوان یک مدل جهت ساختارمند نمودن سیستم HSE در استاندارد اعتباربخشی مورد استفاده و الگوبرداری قرار گیرد.

روش کار

این پژوهش تطبیقی در سال 1400 به بررسی و مقایسه دو استاندارد اعتباربخشی بیمارستانها و مدیریت یکپارچه سیستم بهداشت ، ایمنی و محیط زیست پرداخته است. از روش تحلیل چارچوبی برای تحلیل داده های کیفی این پژوهش استفاده شد.بدین ترتیب که در ابتدا تمامی بندها و زیربندهای استاندارد HSE-MS و توضیحات بیان شده در متن استاندارد مذکور مطالعه و بررسی گردید و سپس مصادیق آن در استاندارد اعتبار بخشی بیمارستانها مشخص شد . سپس لیستی از بندها و زیر بندهای استاندارد HSE-MS به همراه سنجه هایی از استاندارد اعتبار بخشی که در محورها و زیر محورهای مختلف بندهای مذکور را پوشش میدهند بدست آمد. بررسی این لیست مواردی از استانداردهای HSE-MS که دراستاندارد اعتبار بخشی بیمارستانها به آنها پرداخته نشده است و یا به طور کامل آن را پوشش نمی دهد را مشخص نمود.

یافته‌ها

ابتدا عدم تعهد مدیریت در رعایت استاندارد مدیریت یکپارچه HSE به علت نبود الزام برای بیمارستانها مبنی بر وجود ساختار ایمنی ، بهداشت و محیط زیست به عنوان معاونتی مجزا و زیرمجموعه مستقیم مدیریت بیمارستان به چشم می خورد. متعاقب این مسئله نواقصی مانند عدم وجود نماینده مدیریت , چارت سازمانی, کارشناسان مرتبط وشرایط احراز آنها به وجود میآید.در طرح ریزی , بند 5 استاندارد HSE-MS که شامل یکپارچگی سرمایه،تدوین روشهای اجرایی و صدور دستورالعملهای کاری و همچنین مدیریت تغییر میباشد,هیچ سنجه مرتبطی در استاندارد اعتباربخشی بیمارستان وجود ندارد. در بند 6 استانداردHSE-MS با عنوان اجرا پایش، فعالیتها و وظایف و عدم انطباق و اقدام اصلاحی, نیز استاندارد مرتبطی دراعتباربخشی بیمارستان وجود ندارد.همچنین بند 7 استاندارد HSE-MS , ممیزی و بازنگری , هیچ سنجه مرتبطی در استاندارد اعتباربخشی به چشم نمی خورد.با وجود تطابق نسبی در موارد متعددی از استاندارد اعتباربخشی بیمارستانها در مقایسه با استاندارد HSE-MS همچنان مشاهده می شود که برخی استانداردها HSE به صورت کامل مورد توجه قرار نگرفته اند وصرفابه قسمت کوچکی از استاندارد پرداخته شده است .

نتیجه‌گیری

ابلاغ الزام استقرار استانداردهای بهداشت ، ایمنی و محیط زیست در بیمارستانها از طرف وزارت بهداشت و وزارت کار ، باعث ایجاد تعهد مدیریت سیستم های بهداشتی و درمانی در اجرای استانداردها و ایجاد چارت سازمانی مشخص شده و الگو برداری از استاندارد HSE-MS به عنوان یک استاندارد بین المللی در استاندارد ملی اعتباربخشی بیمارستانها می تواند محیط کاری سالم و ایمن ,جهت کارکنان و مراجعه کنندگان به بیمارستانها را فراهم نماید .

کلمات کليدی

اعتباربخشی , بیمارستان ، مقایسه استانداردها,HSE-MS

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.