ارزیابی مواجهه شغلی با آمونياك و تاثیر آن بر شاخص های ریوی و خوني در موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي

رزیتا فرهادی1 *، شیوا مهدیان2، شکوفه حیدری پور3، محمد چراغعلی4،بیتا فرهادی5 © ℗

ارزیابی مواجهه شغلی با آمونياك و تاثیر آن بر شاخص های ریوی و خوني در موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي

کد: G-75634

نویسندگان: رزیتا فرهادی1 *، شیوا مهدیان2، شکوفه حیدری پور3، محمد چراغعلی4،بیتا فرهادی5 © ℗

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل شیمیایی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی که یک مجموعه تحقیقاتی تولیدی بی نظیر در منطقه و کم نظیر در جهان می باشد یکی از مهمترین موادی که پرسنل بصورت تکراری و روزمره با آنها مواجهه دارند آمونیاک می باشد. لذا این مطالعه با عنوان ارزیابی مواجهه شغلی با آمونیاک و تاثیرآن بر شاخص هاي ریوي وخونی در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازي رازي شکل گرفت.

روش کار

این تحقیق ، یک مطالعه مقطعی- تحلیلی می باشد که در سال 1398 بر روی 53 نفر از کارکنان شاغل در بخشهای مختلف موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی صورت پذیرفت. روش نمونه گیری در گروه های هدف بشکل سرشماری از کارمندان مواجهه یافته با آمونیاک و در گروه کنترل بشکل تصادفی ساده از کارمندانی که مواجهه با این مواد نداشتند، صورت گرفت. بررسی میزان مواجهه با آمونیاک به روش NIOSH6015 انجام گرفت و نمونه ها توسط دستگاه اسپکتروفوتومتر مورد آنالیز قرار گرفت . شاخصهای ریوی با استفاده از دستگاه اسپیرومتر ارزیابی و مقایسه گردید. شاخص های خونی نیز اندازه گیری شد. آزمون های آماری تی تست، کای دو، من ویتنی، رگرسیون خطی، کروسکال والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن جهت تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت.

یافته‌ها

غلظت آمونیاک در واحد استریلیزاسیون بالاتر از حدمجاز شغلی می باشد. گروه مورد و شاهد در شاخص ریوی FVC , FVC/FEV1 و PEF اختلاف معنی دار آماری نشان دادند(P P). پارامترهای خونی HB و SGOT اختلاف معنی داری میان دو گروه نشان داده است. تعداد افرادی که فاکتورهای خونی آنها در رنج غیرنرمال قرار داشتند در گروه مورد بیشتر از گروه شاهد بوده و این اختلاف در فاکتور خونی RBC، SGOT، SGPT کاملا معنی دار مشاهده شد. بین پارامتر خونی SGOT و SGPT وغلظت آمونیاک ارتباط معنی دار مشاهده شد. بین شاخص ریوی FEV1 و WBC نیز ارتباط معنی داری وجود دارد(019/0 = P). از طرفی جامعه در دسترس به تعداد 53 نفر بوده است ومحقق آزادی عملکرد در تغییر گروه¬ها را نداشته و تمامی افراد به صورت تمام شماری وارد مطالعه شده اند.

نتیجه‌گیری

با توجه به بالابودن غلظت آمونیاک در واحد استیریلیزاسیون وبا عنایت به اینکه بین دو گروه مورد و شاهد از نظر شاخص های ریوی تفاوت معنی داری مشاهده شده است و نیز اختلاف مشاهده شده در پارامترهای خونی و ارتباط آن با غلظت آمونیاک و ارتباط بین شاخص ریوی FEV1 و WBC انتظار می رود که در آینده اثرات حادتری از نظر فاکتورهای خونی و ریوی در گروه مورد مشاهده گردد.

کلمات کليدی

شاخص های ریوی ، شاخص های خونی، اسپیرومتری، آمونیاک

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.