رضایت شغلی و بارکار ذهنی در کارکنان بیمارستان : نقش تعدیل کننده کنترل شغلی

مریم فیض عارفی © ℗

رضایت شغلی و بارکار ذهنی در کارکنان بیمارستان : نقش تعدیل کننده کنترل شغلی

کد: G-04572

نویسندگان: مریم فیض عارفی © ℗

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

پرستاران، ماما ها، شاغلین اداری بخش عمده ای از شاغلین بیمارستان را تشکیل می دهند. بدیهی است رضایت و کنترل شغلی تاثیر به سزایی در بهبود شرایط کاری و کاهش با کار ذهنی شاغلین خواهد داشت. هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه رضایت شغلی و بارکار ذهنی با در نظر گرفتن کنترل شغلی در شاغلین بیمارستان است.

روش کار

گروه های هدف این مطالعه شامل پرستاران، ماماها، شاغلین اداری بودند و اطلاعات به روش سرشماری و از تمام افرادی که مایل به همکاری بودند جمع آوری گردید. چهار پرسشنامه شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه NASA-TLX، پرسشنامه رضایت شغلی JDI و جهت ارزیابی کنترل شغلی از پرسشنامه محقق ساخته که توسط ادیبی و همکاران طراحی شده است، مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت ارتباط بین رضایت شغلی و بارکاری ذهنی، همچنین ارتباط بین بارکاری ذهنی و رضایت شغلی و نقش کنترل شغلی به عنوان تعدیل کننده در این افراد بررسی شد. برای بررسی ارتباط بین متغیرهای کیفی از آزمون کای اسکوئر (یا آزمون دقیق فیشر) و برای مقایسه متغیرهای کمی بین سه گروه مستقل از هم، از آنالیز واریانس یکطرفه یا معادل ناپارامتری آن (آزمون کروسکال والیس) استفاده شده است. برای بررسی سایر متغیرها در کنار هم با وجود متغیر میانجی از مدلهای معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. سطح معناداری آزمون های فوق کوچکتر از 0.05 در نظر گرفته شد و از نرم افزار SPSS نسخه 18 استفاده شد.

یافته‌ها

در این مطالعه بین سن و بارکاری ذهنی و همچنین بین سابقه کار و بارکاری ذهنی رابطه معنی دار و مستقیم وجود داشت و بین سن و رضایت شغلی و همچنین بین سابقه کار و رضایت شغلی نیز رابطه معنی دار و معکوس بدست آمد. اما بین هیچ کدام از دو متغیر سن و سابقه کار با متغیر کنترل شغلی رابطه معنی داری یافت نشد. براساس مدل ترسیمی، با افزایش بارکاری، رضایت شغلی شاغلین کاهش یافته است. با وجود متغیر کنترل شغلی(که ارتباط معنادار و معکوسی با متغیر بارکاری ذهنی دارد) ارتباط دو متغیر بارکاری و رضایت شغلی مقداری افزایش یافته است. برخی از معیارهای نیکویی برازش مدل ترسیمی برای بررسی ارتباط بین بارکاری و رضایت شغلی با وجود متغیر کنترل شغلی نشان می دهندکه مدل ترسیمی از برازش مطلوبی نیز برخوردار است.بر اساس نتایج بدست آمده از میان ابعاد مربوط به بارکار ذهنی بیشترین امتیاز مربوط به تلاش، سپس فشار زمانی و فشار ذهنی بوده است. در بین ابعاد متغیر رضایت شغلی بیشترین امتیاز مربوط به ماهیت کار ،سپس حقوق و محیط کار بود.

نتیجه‌گیری

میزان با کار ذهنی در پرستاران بیشتر از ماما ها شاغلین اداری بود اما میزان رضایت شغلی و کنترل شغلی در شاغلین اداری بالاتر از سایر گروه ها بود. با افزایش بارکاری ذهنی، رضایت شغلی و کنترل شغلی کاهش می یابد. کنترل شغلی نقش مهمی در بهبود شرایط کاری در شاغلین بیمارستانی دارد.

کلمات کليدی

رضایت شغلی, بارکار ذهنی, کارکنان بیمارستان، رضایت شغلی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.