تعیین سناریوهای بحرانی در تجهیزات واحد اکسیژن ساز سانترال بیمارستان با بهره‌گیری از رویکرد تلفیقی تحلیل ریسک HAZOP و تئوری مجموعه‌های فازی شهودی

یگانه یوسف نژاد © ℗, محبوبه اسحاقی

تعیین سناریوهای بحرانی در تجهیزات واحد اکسیژن ساز سانترال بیمارستان با بهره‌گیری از رویکرد تلفیقی تحلیل ریسک HAZOP و تئوری مجموعه‌های فازی شهودی

کد: G-03186

نویسندگان: یگانه یوسف نژاد © ℗, محبوبه اسحاقی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

یکی از مهم‌ترین حوادث مرتبط با تجهیزات بیمارستانی بحث بروز حریق با منشأ تجهیزات الکتریکی بیمارستانی،به‌خصوص در مکان‌هایی با غلظت بالای اکسیژن است. پاندمی کووید ۱۹ و افزایش نیاز به اکسیژن طبی منجر به افزایش تعداد حوادث حریق مرتبط با سامانه‌های تولیدکننده اکسیژن شده است؛ بنابراین این مطالعه باهدف ارزیابی ریسک یکی از تجهیزات سیستم اکسیژن ساز بیمارستان با بهره‌گیری از روش مطالعه خطر و عملیات (HAZOP) در بستر فازی شهودی انجام گرفت.

روش کار

این مطالعه با استفاده از روش (HAZOP)کمپرسور هوای فشرده واحد سانترال بیمارستان که با استفاده از فناوری نوسان جذبی تحت ‌فشار فعالیت می‌کند را با دو رویکرد معمول و فازی شهودی مورد بررسی قرارداد. در رویکرد معمول مولفه های دخیل در تعیین سطح ریسک با مشورت متخصصین مشخص شده و طبق استانداردIS014971 و ماتریس ریسک اولویت بندی شدند. نظر به استاتیک بودن شیوه سنتی استفاده از ماتریس ریسک و نیز احتمال تغییر در یافته ها به دلایلی همچون ناکافی و یا غیر قطعی بودن داده‌ها و امکان ایجاد تغییرات در سیستم با گذشت زمان، پویا سازی روش ارزیابی به کمک رویکرد فازی شهودی انجام گرفت. افزایش دقت و قابلیت اطمینان در نتایج حاصل از نظرخواهی از خبرگان به وسیله سیستم استنتاج فازی شهودی مبتنی بر استلزام فازی شهودی if-t-norm انجام شد. با ساخت قوانین اگر-آنگاه براساس توابع عضویت و عدم عضویت و ایجاد روابط منطقی مبتنی بر مدلسازی سنجه های موثر بر سطح ریسک و بازآرایی ماتریس ریسک معمول ، به وسیله اعداد فازی شهودی مثلثی، اولویت بندی انحرافات صورت پذیرفت.

یافته‌ها

درگره بندی در نظر گرفته شده با استفاده از پارامترهای عملیاتی شامل فشار، دما، جریان و ولتاژ و نیز استفاده از کلمه راهنما شامل بیشتر از، کمتر از و هیچ انحرافات و سناریوهای خطر محتمل شناسایی شد. از میان۹انحراف با ۵۲ علت شناسایی‌شده بیشترین میزان اهمیت برای جلوگیری از بروز انحراف و حادثه در سیستم مربوط به انحراف افزایش دمای داخلی و به دنبال آن افزایش احتمال بروز آتش‌سوزی ناشی از نقص تجهیزات الکترونیکی کمپرسور بود. طبق یافته‌ها هر دو شیوه سطح ریسک‌های غیرقابل‌تحمل را به‌صورت یکسان مشخص نمودند. تفاوت عمده دو روش مربوط به تعیین فراوانی سطح اولویت‌ انحرافات شناسایی‌شده در سطوح میانی و انتهایی و توزیع متناسب‌تر آن‌ها در رویکرد فازی شهودی بود که این امر منجر به شناسایی دقیقتر انحرافات با خطر بالاتر نسبت به انحرافات با درجه اهمیت کمتر شد.

نتیجه‌گیری

رویکرد اتخاذشده این مطالعه می‌تواند بر فاکتورهای مبهم و غیرقطعی دخیل در امر ارزیابی ریسک با رویکردی پویا غلبه کرده و نتایجی دقیق و معتبر را به همراه داشته باشد. یافته‌های این تحقیق می‌تواند در هر مجموعه درمانی دارای تجهیزات بحرانی و پیشرفته، برای اولویت‌بندی و سرمایه‌گذاری در انحراف‌هایی بااهمیت بیشتر در زمان کمبود داده‌های معتبر مرتبط با نرخ خرابی وشکست تجهیزات با رویکرد پیشگیرانه استفاده شود.

کلمات کليدی

فازی شهودی مطالعه خطر و عملیات روش نوسان جذبی تحت‌فشار

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.