بررسی تاثیر فرهنگ ایمنی بر سطح بهره وری کارکنان یکی از صنایع فولاد جنوب غرب کشور ایران

آرمان امیری, پیام رشنودی © ℗, بهزاد فولادی دهقی

بررسی تاثیر فرهنگ ایمنی بر سطح بهره وری کارکنان یکی از صنایع فولاد جنوب غرب کشور ایران

کد: G-59207

نویسندگان: آرمان امیری, پیام رشنودی © ℗, بهزاد فولادی دهقی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

امروزه مشخص شده است که سیستم های مدیریت ایمنی ازجمله فرهنگ ایمنی می تواند از طریق کنترل بروز حوادث شغلی باعث کاهش فشارهای اقتصادی و افزایش بهره وری کارگران شود. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی تاثیر فرهنگ ایمنی بر روی بهره وری کارکنان یکی از صنایع فولاد جنوب غرب کشور می باشد.

روش کار

این مطالعه توصیفی-تحلیلی به صورت مقطعی در بین 110 نفر از کارکنان یکی صنایع فولاد جنوب غرب کشور ایران در سال 1400 انجام شد. برای جمع آوری داد ها از یک پرسشنامه دو قسمتی بدون قید کردن نام افراد شرکت کننده استفاده گردید. مشخصات دموگرافیکی که شامل سوالاتی از جمله سن، تحصیلات، تاهل، بخش کاری، شیفت کاری و سابقه کاری جمع آوری گردید؛ و جهت ارزیابی شاخص های فرهنگ ایمنی و بهره وری به ترتیب از پرسشنامه 62 سوالی نوري و وهکاران و پرسشنامه 22 سوالی هرسی و گلداسمیت استفاده شد. نمره گذاری پرسشنامه ها بر مبنای درجه‌ بندی پنجگانه لیکرت (كاملاً موافقم، موافقم، نظري ندارم، مخالفم و كاملاً مخالفم) بوده و برای محاسبه امتیاز هر زیر مقیاس، نمره سؤال های مربوط به آن زیر مقیاس با هم جمع شده اند. برای آنالیز داده های جمع آوری شده از نرم افزارSPSS نسخه 25 و در سطح اطمینان 95 درصد استفاده گردید.

یافته‌ها

فرهنگ ایمنی و بهره وری شغلی به ترتیب با میانگین (انحراف معیار) نمره 154/76 (43/28) و 62/56 (15/66) با سطوح مختلف تحصیلی دارای اختلاف میانگین معنی دار داشته است (0/05p). در حالی با دیگر متغییر های دموگرافیکی ارتباط معنی دار نداشته است(0/05p). همچنین همبستگی مستقیم، معنی دار و قوی بین این دو شاخص (0/727 = S) و تمام مولفه های آنها با یک دیگر وجود دارد (0/05p). به طوری که بیشترین و کمترین همبستگی بین فرهنگ ایمنی و مولفه های بهره وری به ترتیب مربوط به حمایت سازمانی، اعتبار و سازگاری (به ترتیب 0/654=S=0/655 ،S و 0/303=S) و بیشترین و کمترین همبستگی بین بهره وری شغلی و مولفه های فرهنگ ایمنی مربوط به تعهد مدیریت و محیط کار (به ترتیب 0/675=Sو 0/368=S) می باشد.

نتیجه‌گیری

با توجه به همبستگی قوی بین فرهنگ ایمنی و بهره وری و توانایی متوسط پیش بینی تغییرات بهره وری به وسیله فرهنگ ایمنی می توان اظهار نمود که یکی از راهکارهای افزایش سطح بهره وری، پیاده سازی فرهنگ ایمنی و آموزش آن به افراد در جهت نهادینه کردن این رویکرد ایمنی در الگوی فکری و رفتاری افراد برای مقابله با شرایط خطرناک و متعاقباً کنترل میزان حوادث و افزایش بهره وری می باشد.

کلمات کليدی

فرهنگ ایمنی، بهره وری، اقتصاد، نیروی انسانی، حوادث شغلی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.