بررسی آمادگی و فرهنگ ایمنی کارکنان فرودگاه کاشان با رویکرد رزیلینس در سال 1400

الهه آذری ℗, میترا حنانی ©, علی اصغر خواجه وندی, سید غلامعبایس موسوی

بررسی آمادگی و فرهنگ ایمنی کارکنان فرودگاه کاشان با رویکرد رزیلینس در سال 1400

کد: G-47382

نویسندگان: الهه آذری ℗, میترا حنانی ©, علی اصغر خواجه وندی, سید غلامعبایس موسوی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

صنعت هوانوردی علیرغم پيشرفت قابل توجه در تکنولوژي و ایمنی همچنان شاهد حوادث ناگوار می باشد، که علت 80 درصد آنها، عوامل انسانی است. این پژوهش با هدف بررسی سطح فرهنگ ایمنی رزیلینس کارکنان در فرودگاه کاشان ، به منظور ارتقاء سطح فرهنگ ایمنی و تاب آوری فرودگاه، جهت کاهش حوادث اتجام شد.

روش کار

در مطالعه مقطعی حاضر، شاخص های فرهنگ ایمنی رزیلینس توسط تيم خبرگان فرودگاه که شامل 2 نفر از اساتيد حوزه ایمنی با سابقه اجرایی در زمينه سازمان هواپيمایی کشور و یک نفر از مدیران فرودگاه کاشان و 2 نفر کارشناسان ایمنی فرودگاه و 2 نفر کارشناسان حوزه عمليات تعمير و نگهداری فرودگاه، با حداقل 3 سال سابقه کار عملیاتی بودند با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی امتیازدهی شد و با کمک نرم افزار Expert Choice نسخه 11 وزن دهی و رتبه بندی شدند. همچنین پرسشنامه ی فرهنگ ایمنی رزیلینس براساس شاخص های فوق الذکر، توسط کارکنان فرودگاه که به روش سرشماری شامل کليه کارکنان فرودگاه کاشان بود، تکمیل و داده های حاصل به کمک نرم افزار SPSS 16.0 تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها

براساس یافته های این پژوهش از نظر خبرگان، تعهد مدیریت (با وزن نرمال0/1)، صلاحیت (79/0) و آگاهی (0.69) دارای بیشترین اهمیت و فرهنگ خطاپذیری(45/0) و انعطاف پذیری (39/0) و مدیریت تغییر (35/0) دارای کم ترین اهمیت بودند و نرخ ناسازگاری حاصل در این بخش از پژوهش، مناسب ) کمتر از 1/0) بدست آمد، بنابراین داده ها قابل اعتماد بوده و براساس وزن نسبی به دست آمده برای هر یک از شاخص ها توسط نرم افزار، از نظر تيم خبرگان رتبه بندی شدند. از نظر کارکنان شاخص صلاحیت (با میانگین 12/4)، فرهنگ خطاپذیری (87/3) و آمادگی (84/3) دارای بیشترین نمره و مشارکت کارکنان (61/3)، انعطاف پذیری (48/3) و آگاهی (29/3) دارای کمترین نمره بودند. در نهایت نظرات کارکنان با نظرات کارشناسان و خبرگان این صنعت مقایسه شد.

نتیجه‌گیری

براساس نتایج پژوهش، عامل صلاحیت که هم از نظر کارکنان و هم از نظر خبرگان دارای رتبه بالایی بود می تواند در بهبود رزیلینت فرودگاه مؤثرترین باشد. همچنین بهبود سطح آگاهی کارکنان، که از نظر خودشان دارای کمترین اهمیت است از مهم ترین عوامل مؤثر بر سطح فرهنگ ایمنی رزیلینس می باشد.

کلمات کليدی

فرهنگ ایمنی ، مهندسی رزیلینس، فرهنگ ایمنی رزیلینس، فرودگاه

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.