ارزیابی میزان مواجهه آسفالت سازان با هیدروکربن‌های آروماتیک حلقوی (PAHs) و سنجش پیامدهای ژنوتوکسیک ناشی از این مواجهه در شهر یزد

فاطمه کارگر شورکی ℗, سیده زهرا حسینی سنگ¬چی ©, محمد جواد زارع سخویدی , محمد میری , فرزان مددی زاده

ارزیابی میزان مواجهه آسفالت سازان با هیدروکربن‌های آروماتیک حلقوی (PAHs) و سنجش پیامدهای ژنوتوکسیک ناشی از این مواجهه در شهر یزد

کد: G-05864

نویسندگان: فاطمه کارگر شورکی ℗, سیده زهرا حسینی سنگ¬چی ©, محمد جواد زارع سخویدی , محمد میری , فرزان مددی زاده

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: سم شناسی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

از عوارض مواجهه با هیدروکربن‌های آروماتیک حلقوی (PAHs) می توان کاتاراکت، آسیب کبدی-کلیوی، پوستی و خونی را نام برد. از بین مطالعات انجام گرفته بیشترین توجه به سمیت ژنی ناشی از مواجهه با این ترکیبات بوده است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین پیامد ژنوتوکسیک ناشی از مواجهه با ترکیبات PAHs در آسفالت سازان انجام شد.

روش کار

48 نفر از آسفالت سازان و 48 نفر از پرسنل اداری بعنوان گروه مرجع مورد بررسی قرار گرفتند. افراد مبتلا به سرطان، افراد باسابقه مواجهه با اشعه ایکس و یا سایر عوامل ژنوتوکسیک و افراد با عفونت‌های حاد که نیاز به مصرف داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها در طی سه ماه گذشته داشتند یا آنتی‌اکسیدان هایی مانند ویتامین‌های E و C مصرف می‌کردند از مطالعه حذف شدند. میزان مواجهه افراد در گروه مواجهه یافته از طریق اندازه گیری غلظت متابولیت¬های ادراری 1- هیدروکسی پایرن (1-OHP) تعیین شد. آسیب به DNA نیز از طریق تعیین فراوانی میکرونوکلئوس (MN) مورد ارزیابی قرار گرفت. به این ترتیب که حدود ml 2 نمونه خون وریدی در لوله‌های حاوی ماده ضد انعقاد سدیم هپارین جمع آوری شد. سپس لنفوسیت های خون کشت داده شدند و بعد از 72 ساعت مراحل محصول برداری و لام گیری انجام گرفت. سپس لام ها رنگ آمیزی شده و تعداد MN ها با میکروسکوپ نوری با بزرگنمایی 400 شمارش شدند.

یافته‌ها

اختلاف آماری معنی‌داری بین اطلاعات دموگرافیک دو گروه مشاهده نشد. هیچ یک از افراد مورد مطالعه از تجهیزات حفاظت فردی استفاده نمی کردند و محیط کاری آنها مجهز به سیستم تهویه نبود. میانگین غلظت 1-OHP در گروه مواجهه¬یافته (µmol/mol Creatinine 41/0±58/0) در مقایسه با گروه مرجع (µmol/mol Creatinine 25/0±38/0) افزایش معنی¬داری را نشان داد. فراوانی MN در آسفالت سازان به‌طور معنی‌داری بیشتر از گروه مرجع بود (72/1 ±42/5 در مقابل 30/1±35/4). در تحلیل یافته‌های MN با رگرسیون پوآسون چندگانه، متغیرهای مستقلی همچون سن، سابقه کار، BMI گروه‌بندی‌شده و همچنین مواجهه با ترکیبات PAH به‌عنوان Fixed factor وارد مدل شدند که از این متغیرها، مواجهه با ترکیبات PAHبا فراوانی MN ارتباط معنی‌داری را نشان داد. به‌طوری‌که بعد از کنترل عوامل مخدوش‌کننده¬، همچنان فراوانی MN در گروه مواجهه‌یافته نسبت به مرجع 24 درصد ((50/1-02/1) 24/1= IRR (95% CI)) بیشتر بود.

نتیجه‌گیری

این یافته¬ها نشان می¬دهد که مواجهه با ترکیبات PAH در آسفالت سازان در مقادیر بالاتر از حد مجاز منجر به پاسخ¬های ژنوتوکسیک بصورت افزایش فراوانی MN می¬شود. استفاده از سیستم های تهویه استاندارد، کنترل های مدیریتی مانند کاهش ساعات کاری و در نهایت استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب جهت کاهش مواجهه کارگران پیشنهاد می گردد.

کلمات کليدی

ترکیبات PAH، میکرونوکلئوس، آسفالت سازان

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.