رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت: عدالت در سلامت با بازرسی بهداشت حرفه‌ای محقق می‌شود/پیگیری تکمیل شعب ویژه برای رسیدگی به تخلفات بهداشتی

۱۴۰۲/۰۳/۰۳ ۱۰:۰۸

نوشته شده توسط مریم شهبازی مریم شهبازی در چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۳ ساعت ۱۰:۰۸

دکتر جعفر جندقی رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در افتتاحیه دوازدهمین همایش سراسری بهداشت و ایمنی کار، این مراسم را بزرگترین رویداد علمی و اجرایی  بهداشت حرفه ای در سطح کشور دانست و گفت: در این همایش چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها و موضوعات مختلف در بهداشت حرفه ای کشور تبادل نظر می‌شود.

وی با بیان اینکه از دیدگاه اجرایی کشور بهداشت حرفه‌ای باید در بستر مراقبت‌های اولیه سلامت دیده شود، اظهار کرد: در بهداشت حرفه‌ای توجه به عدالت، ارتباط با صنعت، مشارکت مردم و توانمندسازی اقشار مختلف و دسترسی به تکنولوژی روز مورد توجه است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه رسالت سیستم سلامت حاکمیت نظام بهداشت حرفه ای است، ارائه خدمات دقیق و رایگان بهداشت حرفه‌ای و توجه به کیفیت خدمات و دنباله‌روی سیاست‌های وزارت بهداشت را ضروری دانست.

وی رسالت‌های سیستم بهداشت حرفه ای و مهمترین وظایف حاکمیتی بهداشت حرفه ای را برشمرد و اظهار کرد: بهداشت حرفه ای با نقش آفرینی در تولید و ایجاد تکنولوژی‌های نوین در نظام سلامت ثروت ایجاد می‌کند

جندقی با اشاره به آمار بازرسی های بهداشت حرفه ای در سال ۱۴۰۰و ضریب کارگاههای دارای عوامل زیان آور محیط کار در سال ۱۴۰۰  تصریح کرد: ۳ هزار و ۷۰ بازرس بهداشت حرفه‌ای فعالیت دارند و ۳۴ هزار مورد معرفی به دادگاه بوده است.

وی در مورد درصد اقدامات کنترلی انجام شده در کارگاههای دارای عوامل زیان آور گفت:  ما در کنترل خیلی قوی نیستیم و طبق گزارشها بهترین کنترلها در مورد روشنایی و بدترین کنترل در موضوع صدا صورت گرفته است.

بازرسی بهداشت حرفه‌ای برای تحقق عدالت در سلامت

 رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیشترین جمعیت کارگری در کارگاههای کوچک مورد غفلت قرار گرفتند و تعیین نیروی انسانی مورد نیاز بازرسی بر اساس نیازسنجی ها انجام می‌شود.

وی با تبیین اعتقاد خود به واگذاری خدمات بهداشت حرفه ای  به بخش خصوصی با نظارت؛ بر لزوم آموزش به ویژه در کارگاههای صنفی و توزیع فراوانی شرکت های خصوصی ارائه دهنده خدمات  در استانها تاکید کرد.

جندقی مشکلات بهداشت حرفه‌ای را شامل ضعف در سیستم ثبت و گزارش‌دهی، وجود اشکالات اساسی در قانون کار و هزینه‌بر بودن خدمات بهداشت حرفه‌ای به خصوص اقدامات کنترلی دانست.

*خود اظهاری و خودمراقبتی جایگزین بازرسی در بخش اصناف شود

دبیر همایش سراسری بهداشت و ایمنی کار با بیان اینکه مهمترین وظیفه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار بازرسی و آموزش است، گفت: تعداد بازرسان وزارت بهداشت ۳ هزار نفر و تعداد بازرسان وزارت تعاون ۱۲۰۰ نفر است و این تعداد دو برابر بیش از آمریکا و سه برابر بیش از انگلیس است.

دکتر بهرامی افزود: اصول کار کشورهای توسعه یافته تنها مبتنی بر بازرسی نیست بلکه اساس بر آموزش به کارگران از راههای مختلف است بازرسی در بخش اصناف وجود ندارد بلکه خوداظهاری و خودمرافبتی مورد توجه است و  بازرسی فقط در زمان بروز حادثه و شکایت کارگر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: شالوده اصلی کاهش حوادث آموزش و توانمندی ذینفعان است و با ۲ برابر شدن بازرسان حوادث کم ‌نمی‌شود.

دبیر همایش با اشاره به اینکه معاینات سلامت شغلی در همه کشورهای صنعتی انجام می‌شود، یادآور شد: در کشور ژاپن ۳۸ هزار نفر و در برزیل ۴۹ هزار نفر مشغول فعالیت هستند که ۵ درصد از این تعداد پزشکان عمومی دوره دیده و تعدادی کمی پزشکان متخصص بودند.

وی با یادآوری اینکه در سال ۷۶ بهداشت حرفه ای در مراقبت‌های ویژه ادغام شد، گفت: سال ۲۰۰۷ سازمان بهداشت جهانی توصیه کرد که بهداشت حرفه ای علاوه بر صنعت در سایر مشاغل ایجاد شود.

اخبار

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.